Stolpe til tørrestativ

Hej

Jeg er i gang med at lave et tørrestativ, i den forbindelse har jeg placeret en stolpe i den ene ende, den anden skal sidde fast på huset.

Jeg har:

1. Boret  et hul som er 95 cm dybt og vandet det en smule ned af siderne

2. Fyldt 5 cm grus i hullet og stampet det

3. Placeret stolpen i hullet (nogenlunde i vatter)

4. Fyldt ca. 5 cm grus ned om stolpen, stampet det og rettet ind i vatter

5. Fyldt hullet op med tør Stolpebeton mens jeg stampede det og rettede ind i vatter undervejs

6. Til sidst heldte jeg en smule vand på toppen

Mit spørgsmål er nu: Hvor lang tid skal jeg vente før jeg må udsætte stolpen for belastning?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I denne varme skal du beregne godt en uge til fuld belastning, men det er også vigtigt at betonlodsen pæn stor i bredden.

Mindre end 1 m2 kan ikke anbefales, men afhænger selvfølgelig af hvor mange tørresnore, og hvor lange de er. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg lavede for år tilbage noget tilsvarende med jordankre og løse stolper - det forslog som en skrædder i helvede som fruen aldrig undlod at åle mig med siden.   

For at få ro på bagsmækken lavede jeg et nyt tørrestativ med en motherfucker betonklods som beskrevet - og fruen har været tavs siden.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har aldrig helt forstået hvad beton og træ stolper har med hinanden at gøre, andet end at gavne bankbogen hos beton producenterne  

Hvis du graver en 2 meter stolpe 10 cm ned, kan et barn vælte den, ved at læne sig op af den.
Men graver du stolpen 1,5 meter ned, så kan en gummiged ikke vælte den (men den vil sikkert knække). Det er det der hedder vægtstangs princippet.

Så køb en længere stolpe og grav den forsvarligt ned, og sørg for at der nok med grus (dræning) omkring og under den, så den ikke rådner, for det er råd der tager livet af træ i forbindelse med jord.
I gamle dage, brugte man træmaster til telefon/el ledninger og her var der ingen der talte om beton. Bare et dybt nok hul, til en mast, hvor der er noget mere træk i end en sølle vasketøjs snor   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

PinkHenrik: Jeg kan sagtens følge dig. Beton og træ er som hund og kat. (bare spørg inspektøren)   

På den anden side er et tørrestativ et nødvendigt onde som sjældent er en varig konstruktion - der er stor forskel på dengang vi havde tre hjemmeboende børn, hvoraf de to var blebørn og nu hvor vi er pensionister.

Derfor kan det give mening at lave noget fikumdik - så længe det er solidt og opfylder formålet. 

Senere kan man altid lave noget nyt der passer til ens livssituation. 

... under alle omstændigheder vil jeg kraftig anbefale ho at lave tørrestativet solidt der ikke rokker sig ud ad flækken for at undgå spydige bemærkninger fra fruen.   


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Nu er det faktisk mig der er fruen (Hvis jeg vil have noget gjort så er det nemmest og hurtigst at gøre det selv). 

Desværre er mine forudsætninger for ikke altid fyldestgørende, som det jo tydeligt fremgår i forbindelse med “tøjsnoren” og jeg kan godt se at jeg skulle have spurgt før jeg gik i gang, men nu er situationen jo altså sådan at jeg har en stolpe 90 cm nede i jorden med 5-10 cm. beton rundt om.

Kan jeg vente en uge og så grave jorden væk rundt om betonen og derefter fylde op med mere beton eller er jeg nødt til at starte helt forfra?

"Hatten" af for dig! :-)

Prøv da først at se om det du har ikke er okay - at grave stolpen fri/op kan du da altid nå at gøre.

Lad det være som det er. Efterhånden som tørrestativet ligner det skæve tårn i Pisa, kan du altid grave ud, rette op og hælde en børfuld beton i hullet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den skal nok holde, og viser det sig at den ikke kan så vil det hjælpe meget at grave en flise ned med fladen imod stolpe / beton ( stampe godt foran ). Så er den øverste del fikseret og du må håbe på at det er mere stabilt i bunden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis