Kabelgennemføring under terræn uden kælder

Hej Alle,

Jeg har gang i et lille tilbygningsprojekt.

Lige nu er der støbt sokkel og lagt betondæk.

Jeg har brug for på en eller anden måde at få et torør igennem sokkel og op på det kommende lof.

Nu til spm. Er det bedst at trække røret op igennem flamingoen i sokkelsten. 

Overvejer at lave en rille på ydersiden, fæstnede et rør og så pudse - vil det være en god løsning?

På forhånd tak for jeres tid,

Morten


Den var lige til at starte med.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det letteste vil helt klart være at trække tomrøret i hulmuren, men der kan være lidt udfordringer med at tætne igen ved murpappet på soklens overside.

Er der ikke lavet udsugning til radon? - rør til loft føres normalt også i hulmuren.


Søren O

Jeg ville bore skrå, så røret ender midt i / bagerst i ydermursstenen. Hullet ender så under terræn. Når ydermuren mures op slår mureren et hak i de første sten så røret kan komme op i hulmur. Laver du rille er det også ok, men så får mureren lidt større problem med røret i forhold til eventuelle facade sten.

Murerpap har den funktion at lede eventuel fugt ud fra hulmuren. Så den smule fugt der "kommer forbi" hullet vil forsvinde ned i hullet og ned i jorden i stedet for at komme ud til kant af sokkel.  

Det hul der efterlades i murpap har ikke nogen betydning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres tid.

Det endte med at at bore et hul, som i processen faktisk blev så tæt på en rille at jeg endte med at lave en rille.
Kabelrør blev derefter festet i lim, og hullet pudset op igen - efter at soklen er pudset kan man overhovedet ikke se hvor det er :) - udførelsen blev ikke helt som planlagt, til gengæld er missionen lykkedes.

Den var lige til at starte med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis