Grundfos centrufugal pumpe/bundventil

Hej

Er ved at prøve at få liv i en gammel grundfos pumpe.

Lignende den på billedet.

Men kan simpelthen ikkefå den til at hive vand op. 

Den skal suge det ca. 3 meter, så det ikke meget.

Pumpen virker fint med vand fra et kar.

Har en 40 mm slange på som suge slange. Som bundventil har jeg sådan en plastikfætter.

Men er noget skeptist overfor den plastik fætter, syntes aldrig jeg bliver færdig med at spæde den.


har 2 spørgsmål.

Kan man bruge en alm. kontra ventil. en klap ventil eller en fjeder ventil 

Skal sådan en pumpe have en injektor i bunden af suge slangen? ville tor det først var nødvendigt på større dybder.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den kan sagtens suge fra 3 meter. Det er helt nødvendig at pumpe og sugeslange er fyldt med vand før opstart. Og pumpe skal køre rigtig vej. Der er støbt en pil nede på kant af pumpehus.

Hvis du har problemer kan man spæde op med vandværks tryk. Sæt det hele sammen og sæt vandværkstryk på en vandhane som hører til denne pumpeinstallation ( ikke en med kontraventil i ) Så åbner du for luftskrue på pumpe og når der er klar vand kan den pumpe.

Hvis den púmper op imod en åben installation, så skal bundventil være god for at det kan komme i gang igen efter stop. Er det derimod op imod en hydroforbeholder, så kommer der jo tryk nedad ved stop  og en halv dårlig bundventil kan klare det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej erik

tænkte nok du have et svar :)

Har prøvet at spæde med vandværks tryk, det kunne min plastik bundventil ikke klare. så den må byttes.

Jeg har hverken hydrofor eller noget modstand på pumpen, endnu. Planen var ikke at kører med hydrofor, blot en trykafbryder. Vandet er blot til vanding og sådan lidt.

Kan jeg bruge en alm. messing klap ventil som bundventil? eller skal jeg investere i en grundfos bundventil til 500 kr ;) det er mere end hele setuppet indtil videre

Du kan bruge en almindelig messing klapventil. Der skal ikke trykafbryder på når du kører direkte havevanding. Den vil slå fra og til med ca. 1/2 sekunds interval og det vil hurtig ødelægge den. Pumpe giver det tryk den kan i forhold til antal vandspredere. 

Du kommer i gang og kører med  2 - 3 havevandere samtidig. Lad den bare pumpe op, og antal havevandere styrer trykket. Det koster penge at køre med sådan en fyr, og det er stort set det samme om den leverer til 1 eller 3-4 vandere. Men du kommer jo hurtigere over plænen når der er flere. 

Lad det køre på samme sted 4-6 timer så du får vandet med mindst 30 mm ad gangen. Stil nogle cylindriske thekrus tilfældige steder. Når der står lidt over ( de er lidt runde i bund) 30 mm vand i dem så har det fået nok. Vand om natten eller når det småregner. Når du har været det igennem så er der 14 dages fri, hvis det er langvarig tørke. 

Hvis du sjatvander tit, så vil planterødder søge imod overfladen og de vil være mindre modstandsdygtige imod tørke.

I min læretid og senere når vi kom ud på landet til et vandværk der ikke kunne komme i gang havde vi jo vores trick ( Ingen byvand) . Der var der ofte slet ikke noget vand at spæde op med, så det måtte hentes hos nabo ELLER vi startede vacuum pumpe til malkeanlæg op og sugede indtil vi kunne se vand der kom op i mælkebeholder. Så var den ged barberet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

nej tror heller ikke det er nødvendigt med trykafbryder, men vil måske udvide med hydrofor i fremtiden, der kommer motorværn på som det mindste. og en undertryksafbryder.

Har en vandingsmaskine der selv trækker ind, en "rigtig" lille vander, med 200 meter slange.  og styring. Den stopper ved at åbne for en ventil, og undertryks ventilen stopper så pumpen.

Er uddannet landmand og har passet vander i mange mange timer :) så den del skulle der være styr på, men når pumpen dertil går i stykker. så ringer vi bare til brøndboren. 

Det er jo lidt større grej, end min hobby vander, der skal lave lidt vand til kreaturene :)

Men mange tak, jeg vil skaffe en 11/4 " klap ventil, og se om det ikke hjælper.

Har allerede lavet så jeg kan udlufte med byvand, og planen er at den skal kobles på den ene hydrant jeg lavede for flere år siden, så kan jeg nå næsten hele ejendommen rundt uden at skulle ligge vandingsrør ud.

Plejer at få naboen til at tage et træk helt op af skel, så bliver der vandet på den måde. Men nu er kornet høstet, så vil han nok ikke vande mere i år.

Den pumpe du har vist billede af er beregnet til injektor. Det var moderne inden "borerørspumperne" (dykpumpe) kom frem. Ved sugehøjde mindre end ca. 7 m er det ikke nødvendigt med injektor. Returløbet til injektoren blev koblet til den øverste rørflange, og "vandværkstrykket" blev koblet til udtaget på siden. Ved at tilkoble dine havevandere til øverste udtag får du et forhøjet vandtryk.

Du skal passe på med at "udlufte" med byvand. Skal du overholde loven skal der være luftgab, men hvis du har monteret kontraventil, og straks efter udluftningen fjerner slangen (sammenkoblingen), kan jeg ikke se problemet. 


Søren O

Undskyld jeg så ikke lige at der var det ekstra udtag midt på. God forklaring Søren O.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis