Svamp fra utæt bruse flise niche i kolonihus

Hej 

Jeg er ved at isolere ydervægge udefra på mit kolonihave hus.

Her har jeg ned  taget yderbeklædning rundt om badeværelse. 

Tidligere ejer har bygget badeværelse med en slags spån agtig plade som vægge  også som gulv.

Der er ikke gjort noget for at skabe en membran, brug af vådrumsplader el andet til fliserne i brusenichen.

I brusenichen er der én væg hvor der er lækket vand gennem flise fuge(jeg gætter) 2 steder som ses på ydersiden af pladen. Der hvor isolering er.

Jeg har indtil nu kun afdækket 2 yder vægge. Nummer 2 havde lidt der hvor gulv og væg mødtes. Men ingen svamp

Den 3 er endnu uvis.

Jeg har dog mistanke om at gulvet i brusenichen kan være berørt af lækkede utætte gummi fuger, da det knirker lidt.

Resten af gulvet i badeværelset buer og har knækket flere fliser. 

En ven har udskiftet fliserne og lagt en gummi fuge som er elastisk.

Med hensyn til vægge og bruseniche

Kunne jeg skære den del af væggen med fliser ned, hvor lækken er og indsætte en slags vådrumsplade (hvilken slags)?

Resten af fliserne er tætte nok i bruse nichen.

Kunne det være en idé at skære det som er utæt og muggent fra. Indsætte ny plade. Spartle alle fliser med noget som tætner for fremtidig eventuel læk?

Gulv fliserne fugerne er heller ikke helt tætte. Kunne de lakeres så jeg ikke skal udskifte alt gulv pt men vente nogle år med renovering?

Med hensyn til gulv: jeg ved ikke hvordan man fysisk og praktisk skal være gulvet op, da jo ligger afløb under som er ført fra vaskemaskine, vask og bad under gulvet.

Hvordan vil jeg kunne gøre det nemmest for at forberede til at jeg kan få én til at gøre det nye gulv og væg stykker?

Mvh S 


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal udskifte alt organisk med uorganisk. 

Dvs. Ud med alt spånplade, som er det værste man kan have i et badeværelse. 

I stedet bruger du fibergips til vægge og gulv(gulvgips) og alt skal naturligvis tætnes med den obligatoriske vådrumsmembran som en del af et godkendt system, herpå nye fliser og fuger. Det er den eneste rigtige løsning i et træhus. 

Vær OBS på tætning mellem gulvplade og afløb, hvor der bruges manchetter som en del af vådrumsmembransystemet. 

Hvis afløbsskålen er af ældre dato skal den muligvis udskiftes for at leve op til dagens krav. 


Elektronikteknikeren

Hvis du vil have en midlertidig fusker løsning, men som vil kunne holde det tæt et par år, skal du male gulvet og vægge i nichen over med en epoxymaling. 


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Gregeren

Uh . . Epoxy er jeg ikke glad for. Jeg var engang farvehandler og lugten af det er forfærdeligt.

Vådrums membran hvad søren er det?

Har du et link til en video om hvordan de to ting skal sættes op?

Fiber gips er vådrumsplader kan jeg forstå. Sættes op på reglar m 60 cm mellemrum?

Gulvgips . . Har du et brand du kan anbefale? 

Gad vide om det skal skæres op med rundsav, vinkelsliber eller bajonet sav?

En arbejds metode til at skære gulvet op? ? 

Skal jo undgå rør springer etc.


Alle de nævnte ting Kan købes eller bestilles hvis du går ind i en lokal xl, bauhaus, eller Silvan. Så kan de hjælpe med et komplet sæt. 

Gulvet saves op efter klinker er banket af i saveområdet. 

Sav gulvet op med dyksav i små firkanter på omkring en halv til en hel kvadratmeter. 

Ved første snit bestemmer du dybden til saven, ved at dykke igennem gulvpladen til du lige akkurat går igennem. Så låser du savens stop til denne dybde. 


Elektronikteknikeren

Alle de nævnte produkter og deres arbejdsanvisninger findes på en større netbaseret videoplatform drevet af et stort multinationalt søgemaskineemperie. 


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også