tilkobling af regnvandstønde - hvilken løsning?

Hej med jer, 

Vi har fået en fin regnvandstønde, som vi gerne vil tilslutte til vores nedløbsrør.
Vores tagrende og nedløbsrør er i stålmetallic fra Lindab, og nedløbsrøret er 75mm i diameter.

Jeg har fundet nogle forskellige muligheder, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med at blive klogere på. 

1. Mellemstykke med vandudløb. 
Det bør passe superflot i vores system, men så vidt jeg kan forstille mig, så er det bare et nedløb til en åben beholder. Jeg vil gerne beholde låget på tønden, og det skal også være sådan at der ikke er overløb i tønden. Så jeg regner ikke med at det kan bruges?

2. Mellemstykke med slange studs
Også løsning fra Lindab, og noget mere i den form jeg forstiller mig, ud fra de installationer jeg har set på nettet. Prisen på den her er bare alt for høj, og den ser ud til generelt at være udgået.

3. Plastik mellemstykke (nedløbsventil)
Virker til at være den billige løsning, men måske heller ikke den pæneste. Spørgsmålet er om den kan bruges med stålrørerne, eller om der er udfordringer deri. 

4. Speedy nedløbsventil
Muligvis også en fin løsning, men umiddelbart ret dyr i forhold til løsning 3. 

Så er der nogen der har erfaringer med noget af det her, og som kan give nogle råd?
Jeg er også nysgerrig på, hvad man kan gøre når det bliver vinter, for jeg forstiller mig at systemet skal lukkes på en eller anden måde?

Hvis der er kendskab til andre pæne og billige løsninger, så hører jeg også gerne om dem:) ?

mvh
Rasmus

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg bruger den type du har som nummer 3, da mine nedløb er plast   
Jeg har 2 tønder a 300 liter, som er forbundne og de bliver tømt hvert efterår og stillet ind i skuret, da jeg har mistet en tønde pgra frost (vand udvidder sig rimeligt meget når det fryser).

Du skal forvente at der samler sig en hel del "snask" på indersiden af din tønde, så du slipper ikke for rengøring. Jeg plejer at give dem en tur med højtryksrenseren om foråret inden de skal sættes op, og så leve med at der i løbet af sommeren kommer en ny omgang "snask" i dem. 

Jo mere sollys de udsættes for, jo større algesuppe får du, så det gælder om at "beskytte" mod sollys.  

Hvis du bor et sted hvor der også er mange blade, kan de nemt stoppe "udskilleren" til, så det er klogt at rense den med jævne mellemrum.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du ikke vil have overløb i tønden, skal du vælge din nr. 2 løsning i den model, du vil ofre pengene på. Den monterer du så  slangetilkoblingen er i en højde så den er lidt under toppen af beholderen. Så løber beholderen aldrig over. Om vinteren tager du slangen af tuden og sætter en prop på, så der er lukket. Tønden skal selvfølgelig tømmes, som Henrik har beskrevet.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis