Kan min flagstang bære en hængekøje?

Hej,


Jeg har ikke så mange store træer i min have, så da jeg ville hænge min hængekøje op i dag, brugte jeg - udover et solidt bøgetræ - min flagstang. Kan den holde til det?


Det er en glasfiberflagstang på 11 meter. Jeg vejer 90 kg (og tager nogle gange min søn med op i køjen - han vejer 15 kg).


Jeg har prøvet at ligge i den i 20 minutter, og den holdt:-) Men jeg ved ikke, om jeg overbelaster flagstangen.


Se fotos.





9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror at et stor flag i godt blæsevejr rykker mere i soklen end jer to tilsammen

Ellers kan du jo grave et par stolper ned, hvis der er et sted du finder mere velegnet til sømandssengen.


 

Tak for svar. Godt, at I tror, at det kan holde.


Kan man regne på belastningen? Er der nogle, der kan nogle ingeniørtricks til at beregne, om stangen/soklen kan holde?


Jeg får ikke lov til at sætte stolper op af konen  

Tror ikke du skal være så nervøs så du behøver og skal til og lave beregninger på den, tror et stormvejr rykker mere i stang og sokkel end dig og din søn gør 😉

Annonce

Der er alt for mange ukendte faktorer så det kan ikke beregnes bare nogenlunde præcis. 

Når man hænger en svævebane op som børnene skal køre nedad, så skal man beregne 10 x det træk man laver ved ophængning. plus personens vægt. Det vil sige at man bruger en talje til at stramme op med f.eks. med 200 kg. Så skal wire, tilslutnings strop og træ holde til 2000 kg. + persons vægt på 100 kg. 

Men du strammer jo din hængekøje op med almindlig håndkraft og trækket kommer så skråt nedad. Så skal man kende vinklen for at kunne fordele det i ren vandret kraft og lodret nedad. 

Dernæst har jeg ingen ide om hvad glasfiberstang kan holde til. Placer evt. en lille stang tæt på flagstang ud for opbinding. Lad konen kigge på afstand som flagstang bevæger sig væk fra stangen når i lægger jer. Jeg vil tro at flagstang nemt kan holde til 50 mm ud bøjning i den højde.

Så jeg vil klart tilslutte mig de optimistiske udsagn der er kommet. Regn med at det holder.   



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har jeg endelig fået målt, hvor meget flagstangen bevæger sig, når jeg lægger mig i køjen. 


Flagstangen giver sig 35 mm i den højde, hvor jeg har bundet hængekøjen fast. Og det er jo fint inden for det spænd på 50 mm, som Erik vurderer er fint.


Jeg har i øvrigt efterhånden ligget i hængekøjen mange aftener her hen over sommeren uden, at der er sket noget.


Så baseret på erfaringer og jeres bemærkninger er jeg nu tryg ved setuppet. Tak for hjælpen:-)


Mvh

Lars


Hej Lars

Jeg bil gerne efterabe din løsning med flagstangen :-)

Hvordan fik du den til at sidde fast? Hvilket reb/snor bruger du? Er der et trick?
Hej Malthemus,

Ikke noget trick:-) Jeg tog bare et 6 mm. kunstofreb fra en friluftsbutik på nogle meter og surrede stramt om flagstangen og sluttede det af med et par dobbelt halvstik både i toppen og bunden. Det holdt fint hængekøjen og gled ikke. Du kan se det på det nederste af mine fotos - det er det grønne reb rundt om flagstangen.

Selve hængekøjen bandt jeg fast til 6 mm. rebet med et marlin spike hitch (kan googles), men det var vist ikke det, du spurgte om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis