Købe hus fra 1877 og renovere - gode råd?

Hej lav-det-selv.

Gode råd er vigtige når man skal købe sit første hus og sætte i stand, som min kæreste og jeg er på vej til.

Vi har kigget på en villa på 149m2 med 2135m2 grund fra 1877, og har sat os for nogle byggeplaner men før vi går helt i mål, vil vi lige høre herinde om I mener der er nogle faldgrupper vi ikke har opdaget, eller noget i vil gøre anderledes.

Vi vil i hjælp af vores venner og familie udføre alt det arbejde vi kan selv, og har før lagt gulv / malet hus selv. Vinduer får vi hjælp til af en der har prøvet det før. 

Vores plan er indtil videre lagt således: 

  • Nye termo vinduer i hele huset
  • Nyt gulv (Strøer, isolering, underlag, laminat gulv)
    Vi har ikke set undergulvet endnu så måske kan nuværende strøer genbruges.
  • Glasfilt på alle vægge, indvendig maling og udvendigt træværk. 
  • Bygge en entrevæg i gips for at adskille entreen fra køkkenet.
  • Nyt køkken
  • Blænde dør mod trappe opgang til 1. sal af
  • Sætte ny dør til trappe opgang til 1 sal fra stue 2. 
  • Ny kvart-vinkel trappe til 1. sal da nuværende er for stejl

Huset vi ønsker at købe er: https://www.realmaeglerne.dk/bolig/371v1525-strandvejen-150-naesby

Vi har et forventet budget på mellem 100-125.000 for materialerne til huset, er det urealistisk? Vi har fundet frem til diverse ting men det er jo svært at regne helt ud.  Jeg ved godt der er mange ubesvarede spørgsmål for at kunne svare på det men vi vil bare tage temperaturen på om vi er helt hen i vejret, eller det er realistisk.

Samt hvad man kan forvente af uforudsete ting, vi nok ikke er klar over som 1. gangs købere vi evt. skal påregne i et hus fra 1877. 


Webudvikler med passion for fotografering, biler og motorsport
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder egentligt meget godt altsammen, meeen jeg kan ikke lide energimærket. Hvad koster det i opvarmning? Hvad er lofthøjden? Inden i gør noget vil jeg foreslå økonomisk rådgivning. Måske er det på sigt billigere at bryde det hele ned og bygge nyt.


Søren O
Søren O skrev den 23-07-2019 14:18:12

Det lyder egentligt meget godt altsammen, meeen jeg kan ikke lide energimærket. Hvad koster det i opvarmning? Hvad er lofthøjden? Inden i gør noget vil jeg foreslå økonomisk rådgivning. Måske er det på sigt billigere at bryde det hele ned og bygge nyt.

 Der er udgifter til varme for 20000 årligt med to meget gamle varmepumper, samt et ældre pillebrændeovn i stuen. Vi tænker at varmeforbruget kan sænkes markant med energioptimering af vinduer (nuværende er uden termo) og en ny hoveddør (komplet uisoleret). Vi vil også gerne skifte varmepumper til noget tidssvarende hvilket jeg også tænker bør gøre det mere attraktivt.


Webudvikler med passion for fotografering, biler og motorsport

Når I alligevel brækker det gamle gulv op, og også får nyt køkken. Så gør jer selv den tjeneste at trække nye varmt- og koldtvandsrør både til rumvarme og brugsvand, træls hvis der går et rør når der er lagt nyt gulv. Nye ejer og nye forbrugsmønstre = anderledes slid på installationer.   

Ps. Nå ser lige der er varmepumper og pilleovn. Noget mere tidssvarende kunne være en vandbåren pilleovn (alternativt et pillefyr). Evt. kombineret med en prisbillig solfanger der kan forsyne husstanden med gratis 70 gr varmt brugsvand om sommeren.

Jeg kan ikke rigtig få budget til at passe med ønsker. 

Mon ikke vinduer, hvis de mange i udestue er med, koster 100,000 og køkken koster 80,000 kr. Men de er måske ikke med i samme budget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-07-2019 14:47:51

Jeg kan ikke rigtig få budget til at passe med ønsker. 

Mon ikke vinduer, hvis de mange i udestue er med, koster 100,000 og køkken koster 80,000 kr. Men de er måske ikke med i samme budget.

 Hej Ev elmand,

Det er mig der har glemt at nævne det, udestuen har termovinduer så dem skifter vi ikke :-) Køkken har vi indtil videre satset på en ikea-beregning da vi regner med det er den vej vi gå med køkkenet og ikke i en dyrere ende. 


Webudvikler med passion for fotografering, biler og motorsport
Annonce

Uanset mærke på køkken, så koster det. Nye hvidevarer m.m. Hvis hjørner i køkken skal udnyttes ordentlig så skal der være et eller andet smart der kan køre ud / rundt med hylder og det er noget af det dyre. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
steffeen skrev den 23-07-2019 14:49:42

 Hej Ev elmand,

Det er mig der har glemt at nævne det, udestuen har termovinduer så dem skifter vi ikke :-) Køkken har vi indtil videre satset på en ikea-beregning da vi regner med det er den vej vi gå med køkkenet og ikke i en dyrere ende. 

 Som elmand skriver så koster køkken.. ikea beregneren tager ikke høje for El installationer der skal flyttes eller trækkes nye, lys, vandinstallationer og kloak som nok skal fornyes, og sådan noget koster altså lidt penge..

Vi lavede ikea køkken for 6 år siden, og det blev alligevel i alt 70000 kr. og der lavede jeg altså mange af tingene selv, selvom man ikke må, og min kloak var fin og blev ikke flyttet.

ikeas beregner inkl hvidevare var lige omkring de 40000 kr og det var med en 20% rabat de kørte på det tidspunkt.

Malerting koster altså også mere end man lige regner med, når det er meget der skal males. 

Og som altid når man skal lave gør det selv arbejde, skal man lige have det rigtige værktøj for at gøre det nemmere for sig selv, og det koster også. 

Jeg tror jeres budget er noget for lavt.. men vælger man det billigste hele vejen rundt kan det nok lade sig gøre, men resultatet bliver nogen gange derefter..

Og ang vinduer, og energi forbrug, tror jeg måske du gør dem til en større synder end de er, jo gamle vinduer lukker meget mere varme ud end nye, men et hus fra 1877 er næppe isoleret ret meget, hvis overhoved, dengang brugte man vist ikke engang hulmure, og er det tilfældet kan nye vinduer alene ikke ændre på at huset stadig vil have et højt energiforbrug.

Hvad er det for facadesten huset har? Ligner pålimede skaller. Jeg tror ikke det hus har hulmur. Vinduesstørrelser i køkken og et ar i stuen er helt i skoven. De er alt for små. Hvis I skal have vandbåren varme, skal der vel radiatorer og rør op + pillefyr. Det ligner - sorry - lidt sminket.


 

Hej Steffen,

Vi er i gang med meget af den samme operation.. lige nord for Slagelse 

Hus fra 1937 150 m2

Skifter vinduer, efterisolere ydervægge, nyt gulv - skift fra trægulv til beton med gulvvarme, nyt el, nye vandrør, nye afløb, luft til vand varmepumpe, genvex ventilation,  nyt køkken - inkl. Åbne væg til åbent køkken, nyt badeværelsesgulv, nyt gæstetoilet.

Vi regnede med 500.000 i materialer. Det ender vi nok ikke med at kunne holde os inden for...

Der er mange små ting man ikke lige får med i beregninger... Søm, skruer, tape, værktøj, værktøjsleje og så de materialer man lige ikke tog højde for ... Når man sætter dampspær op skal man jo lige bruge dampspær tape ..osv .

Men man kan komme langt ved at spørge sig omkring...

Men synes måske 125.000 er lidt lavt sat..

Jeg ville nok lige smide 50.000 oveni .

Husk gulvet også lige skal rettes op... Eller have nye spær..

steffeen skrev den 23-07-2019 12:54:34

Hej lav-det-selv

Vi har et forventet budget på mellem 100-125.000 for materialerne til huset, er det urealistisk? Vi har fundet frem til diverse ting men det er jo svært at regne helt ud.  Jeg ved godt der er mange ubesvarede spørgsmål for at kunne svare på det men vi vil bare tage temperaturen på om vi er helt hen i vejret, eller det er realistisk.

 Jeg synes budgettet er meget lavt sat. Jeg har efter isoleret og alene det ene rum på 15 m2 er budgettet 30.000 kr for nye vægge, lofter og gulv.  Men uden vinduer. Så hvis du skal helt derned på dit budget bliver det det billigste fra Jem og fix og så kan du lave det om igen om et par år


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også