Skift af afbryder

Skal skifte en  70'er afbryder der er forbundet med en stikkontakt .... 

I den ene pol 3er der 3 ledninger hvoraf den ene går til stikkontakten .... Problemet er så af den fuga afbryder jeg har købt kun har 2x2 stik .... Skal jeg så ha købt en anden afbryder, i så fald hvilken, da jeg ikke mener man må sætte 2 ledninger i samme port på en fuga !?!?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tilsyneladende går den lille hvide stump ( lus ) ned til stikkontakt hvor den sidder alene.

Det skal så betragtes som samme potentiale, så du flytter bare den ene af faserne fra afbryder derned, så har du 2 i hver fase tilslutning på afbr. og stikk. 

Da afbryder og stikk. sæt sidder i gerigt uden dåse bagved må der ikke være samlemuffer bagved.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej ikke rigtig forstået. 

1 fase ledning fra installation i afbryder + lus = 2

1 fase ledning fra installation i stikkontakt  + lus = 2

Altså 2 hvert sted. Lus forbinder faserne så den føres videre til en anden del af jeres installation.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super ... Det vil jeg prøve... Er der en grund til man ikke har gjort det oprindeligt ?

Det er tilfældig. De gamle afbrydere kunne tage 3-4 ledninger så det har ikke været et issue for trikker at der en gang i fremtiden kommer en Martin-dk med en afbryder der kun må være 2 ledninger i.    


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja, grunden er den, at tilslutningen er ændret fra klemmer med skruer til skrueløse klemmer. 


fase

Jeg takker for hjælpen... Det virker perfekt ... Dog fik jeg vendt tændt / slukket om 😂 det er vel charmen ved gør det selv .... I det mindste indtil i morgen 

Det kan vel ikke tage lang tid at skrue afbryderen løs og dreje den en halv omgang og skrue den fast igen   .


fase

Nemlig ... Men bliver først i morgen ... Knægten har svært ved at undvære strømmen når han er i et comp og jeg gider ikke mere 

jeg gider ikke mere . Sådan har jeg det også sommetider, så jeg forstår din begrundelse    .


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis