Støbe vandopsamling

Hej, er der nogen som kan se om dette her vil fungere?

Jeg vil støbe en vandbeholder ca 60x60x60 cm som selvfølgelig skal være vandtæt og kunne holde til vintervejr. Jeg har tænkt følgendende

1. I jem&fix og købe støbemix 0/8mm og cement (blandingsforhold?)

2. støbe bund med armering ca 10 cm tykkelse. Armering stikker op til væggene

3. bygge "kasse i kasse" og støbe væggene ca 7 cm tykke. Laver også en rørgennemføring så den kan tømmes til vinter.

4. silikonefuge indvendigt mellem bund og væggene.

Vil det kunne lade sig gøre?
Hvor tæt skal armeringen står lodret op fra bunden til væggene, hver 10 cm?
Kan jeg bare støbe et galvaniseret rør ind i væggen?


Hej, er der nogen som kan se om dette her vil... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 22-07-2019 19:04:57

Jeg har støbt meget større have bassin, og den er tætnet indefra med gummihud sil badeværelser.

Det er ikke lodrette sider så der er bare gravet ud og støbt på lutterkig. Den stikker ca. 20 cm over omgivende overflade så på det stykke var der en form.

 Fedt en dag vil jeg måske også støbe et rigtigt havebassin, hvor tykt et lag lægger du?

Mit bassin indeholder en 2 delt sten der vejer omkring 1000-1200 kg. Den er savet over så oversiden er total lige, og de 2 dele holdes ca. 15 cm adskilt. Det skulle se ud som om den svæver på vandoverfladen, samtidig med at overfladen ligger 100 %vandret. Jeg har vand der gerne skulle flyde ud og løbe ensartet ned på alle sider. 

Derfor er der gravet ud i midten som en sokkel. og et rustfrit stativ er støbt sammen med den sokkel. Fra soklen er der armeringsjern som en stjerne op i sider af bassin, så hele bassin kommer til at virke som sokkel. Der er bundet lidt armerings jern på tværs så det bliver på plads. 

I bunden er der støbt et 110 mm kloak rør i som går ned til en pumpebrønd i kælder. Den er lukket i begge ender med en prop, som jeg har drejet  huller i til 3 stk 20 mm pex rør, el-kabel og udløbs hane 

Siderne er nok blevet 6-10 cm tykke, men oppe over overfladen er det 10 cm tyk.

Og skulle i være i tvivl om det kan holde til frost vintre, så har den overlevet 12-14 af dem. 1 vinter synes jeg det kunne være sjovt at lade grundvand fra min pumpebrønd i kælder løbe op på stenene. Det dannede i løbet af 1 måneds tid et kæmpe isbjerg. Vi syntes alle sammen det var mægtig flot og skægt, indtil det var ved at spærre for vores indgangsdør.   

PS fiskene overlevede under isen, de må i øvrigt ikke fodres om vinteren. Men som et barnebarn så rigtig konstaterede, " hvor må det være kedelig at være fisk "



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ferrocement kunne jo også være et bud.

Video


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også