Støbe vandopsamling

Hej, er der nogen som kan se om dette her vil fungere?

Jeg vil støbe en vandbeholder ca 60x60x60 cm som selvfølgelig skal være vandtæt og kunne holde til vintervejr. Jeg har tænkt følgendende

1. I jem&fix og købe støbemix 0/8mm og cement (blandingsforhold?)

2. støbe bund med armering ca 10 cm tykkelse. Armering stikker op til væggene

3. bygge "kasse i kasse" og støbe væggene ca 7 cm tykke. Laver også en rørgennemføring så den kan tømmes til vinter.

4. silikonefuge indvendigt mellem bund og væggene.

Vil det kunne lade sig gøre?
Hvor tæt skal armeringen står lodret op fra bunden til væggene, hver 10 cm?
Kan jeg bare støbe et galvaniseret rør ind i væggen?


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tror jeg alt sammen fint kan lade sig gør, du kan jo male/imprægnere indvendigt da beton jo altid vil suge fugt.

Nu ved jeg ikke hvad formål du har med tanken, men kunne en af de blå 200 liters plasttromler ikke bruges? findes ofte på dba, eller en regnvandstynde.

Eller køb en firekantet vandtank i plast link 


Vi prøver igen, i morgen --

Ingen plastik jeg vil støbe pga æstetik. Min bekymring er at den revner eller bare ikke er tæt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kunne bruge en tank, som je_ns anbefaler, som du støber en 5 cm. bred kant og bund uden om med en lille afstand på f.eks. 5 mm mellem beton og tank, så du kan tage tanken op og tømme den til vinter. 


fase

Nej ingen plastik, jeg har bestemte mål jeg vil ramme og tanken skal være åben i toppen med fuldt vandspejl. Det er også for at have et vandbassin i haven.

Det er også for at have et vandbassin i haven.

Det fortalte du ikke noget om, da du stillede spørgsmålet. Du støber en bund. Siderne laver du en skabelon til og fylder beton i, når betonen i bunden er støbt. Altså vådt i vådt. Du kan lægge et par stykker jern bukket så de når rundt i siderne samtidig med, at du støber siderne. Hvis du laver bunden 10 cm. tyk, behøver du ikke jern i bunden. Når du støber vådt i vådt, er beholderen tæt mellem bund og sider. Blandingsforhold 1:5

Du kan godt støbe et rør ind i væggen. Gør den del, der skal være i betonen lidt ru, ved at lime lidt sand fast på røret.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvor i landet holder du til? Jeg mener at have en sjat Epoxy beregnet til vandtætning af swimmingpools liggende som jeg faktisk bare ville smide ud.

Det kan du få gratis hvis du er i København-området. Skal blot males på den tørre beton indvendig og så kan jeg garantere dig den holder tør.

Alternativt, så kan du bruge fugebånd som er beregnet til formålet. Søg evt. på waterstop RX. 



Jeg har støbt meget større have bassin, og den er tætnet indefra med gummihud sil badeværelser.

Det er ikke lodrette sider så der er bare gravet ud og støbt på lutterkig. Den stikker ca. 20 cm over omgivende overflade så på det stykke var der en form.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

  Jeg har en murebalje med vand stående ved mit drivhus. Hvis der ikke er låg på så bliver den fuld med myggelarver.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
S. Fabrin skrev den 22-07-2019 14:30:39

Det er også for at have et vandbassin i haven.

Det fortalte du ikke noget om, da du stillede spørgsmålet. Du støber en bund. Siderne laver du en skabelon til og fylder beton i, når betonen i bunden er støbt. Altså vådt i vådt. Du kan lægge et par stykker jern bukket så de når rundt i siderne samtidig med, at du støber siderne. Hvis du laver bunden 10 cm. tyk, behøver du ikke jern i bunden. Når du støber vådt i vådt, er beholderen tæt mellem bund og sider. Blandingsforhold 1:5

Du kan godt støbe et rør ind i væggen. Gør den del, der skal være i betonen lidt ru, ved at lime lidt sand fast på røret.

Havebassin eller vandopsamling, er det ikke same same? Jeg bliver faktisk i tvivl, skal man bruge armering når støbningen er for tynd eller er det når den bliver for tyk? Jeg vil gerne støbe i 2 omgange for at gør det nemmere ellers skal jeg på en eller anden måde sikre at bunden ikke bliver skubbet af trykket fra siderne.

Henrik19 skrev den 22-07-2019 17:45:41

Hvor i landet holder du til? Jeg mener at have en sjat Epoxy beregnet til vandtætning af swimmingpools liggende som jeg faktisk bare ville smide ud.

Det kan du få gratis hvis du er i København-området. Skal blot males på den tørre beton indvendig og så kan jeg garantere dig den holder tør.

Alternativt, så kan du bruge fugebånd som er beregnet til formålet. Søg evt. på waterstop RX. 



 Det lyder som en god løsning, jeg bor i 2300. Du kan evt. sende mig et privat besked ved at trykke på mit navn. Tak

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også