Elektriker har trukket 13 AMP til min ovn, men det er ikke nok? Haster en smule

Kære læser tak for din tid!

Kæresten og Jeg har købt og efterfølgende totalrenoveret en gammel lejlighed, og har blandt andet fået udskiftet og moderniseret al strøm. Lejligheden er i en andelsforening med obligatorisk el-eftersyn ved fraflytning. Installationen skal altså være lovlig, hvilket jeg også har indskærpet over for elektrikeren. Jeg har selvfølgelig haft en autoriseret elektriker til det hele, men jeg er kommet i tvivl om han har udført installation til ovnen smart/lovligt?

Elektriker vidste på forhånd, at der skulle være 1) indbygningsovn med gaskogeplader, 2) emhætte samt 3) to stik til diverse brugsgenstande det pågældende sted i køkkenet. 

Han har trukket 1,5mm^2 (halvanden kvadrat) kabel med 13 Ampere sikring til de ovenstående ting. Han siger ovnen har sin egen fase og at det ikke vil være et problem / er helt normalt. Jeg er i tvivl om dette er sandt, da jeg kan læse på diverse ovne at de har mere end 3kW max effekt og dermed kræver 16 ampere sikring?

Det vil være langt nemmere at "fikse" nu end senere, da bordpladen endnu ikke er sat på - dog stadig besværligt da det hele er fræset i væggen... Er det værd at slås om for mig?

Mvh William

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor stor en effekt er din ovn på 3kW eller 3,6kW? Eller nemmere, hvad står der på ovnen?

Min ovn er på 3,65 kW, så den kræver 16 A sikring. 


fase

Der står 230V og 3,6 kW maks effekt på den tiltænkte ovn. Den har pyrolyse.

Så bliver du nødt til at bede elektrikeren ændre installationen, så den kan sikres med 16A. Det er muligt, at du ikke vil opleve, at sikringen ikke vil sprænge, men installationen er underdimensioneret.


fase
S. Fabrin skrev den 22-07-2019 13:17:31

Der står 230V og 3,6 kW maks effekt på den tiltænkte ovn. Den har pyrolyse.

Så bliver du nødt til at bede elektrikeren ændre installationen, så den kan sikres med 16A. Det er muligt, at du ikke vil opleve, at sikringen ikke vil sprænge, men installationen er underdimensioneret.

 Tak for hurtigt svar S. Fabrin. 

Jeg er totalt uvidende om denne slags ting- så lige et afklarende spørgsmål inden den svære snak med elektrikeren: Er der tale om noget ulovligt eller bare "uklogt"? Jeg er mildest talt træt af problemer med håndværkere og vil gerne vide hvor stort et problem han har lavet til mig...

Installationen er lovlig, men underdimensioneret. Nu kender jeg ikke din installation, så jeg kan ikke sige om den opfylder kravene til at kunne forsikres med 16A i henhold til de ny regler i DS, som er trådt i kraft pr. 1 juli. Jeg ville påpege overfor elektrikeren, at installationen er underdimensioneret, at hen bør rette den, så den kan forsikres med 16A. Stikkontakterne på samme gruppe må sikres med 16A, hvis de er uden afbryder.


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 22-07-2019 14:14:53

Installationen er lovlig, men underdimensioneret. Nu kender jeg ikke din installation, så jeg kan ikke sige om den opfylder kravene til at kunne forsikres med 16A i henhold til de ny regler i DS, som er trådt i kraft pr. 1 juli. Jeg ville påpege overfor elektrikeren, at installationen er underdimensioneret, at hen bør rette den, så den kan forsikres med 16A. Stikkontakterne på samme gruppe må sikres med 16A, hvis de er uden afbryder.

 Tak igen! Jeg forhører mig med elektrikeren, om han kan rette det uden at skulle i væggene igen... Stikkene er ganske rigtigt uden afbryder.

Efter min viden er det blevet meget svært at forsikre en 1,5mm2 med 13a efter den nye lovgivning,  så i realiteten skulle der kun være 10a foran, hvilket er ok hvis oven kun skulle bruge 2300w. Er installationen bestilt til den specifikke ovn

groundz, ovnen har en installeret effekt på 3,6 kW altså 3600W, den kan ikke køre på en 10A sikring, og dårlig nok på en 13A. Kan du ikke lige forklare, hvorfor en 1,5 mm2 nu kun må sikres med 10A, når det i årevis har været lovligt ned 13A. Har du den nye DS lived hånden?

Hvis kablet skal skiftes og er muret ind i væggen, er der kun den hårde vej tilbage. Kablet hugges fri af væggen og et nyt mures ind.


fase
groundz skrev den 22-07-2019 14:33:13

Efter min viden er det blevet meget svært at forsikre en 1,5mm2 med 13a efter den nye lovgivning,  så i realiteten skulle der kun være 10a foran, hvilket er ok hvis oven kun skulle bruge 2300w. Er installationen bestilt til den specifikke ovn

 Installationen er ikke bestilt til en specifik ovn, men vi har oplyst elektriker at der skal være elektrisk indbygningsovn + gaskogeplader. Efter at have læst manualer for et par indbygningsovne virker det ret normalt at de skal bruge mere end 3kW.

Hvilke detaljer har betydning for hvor mange ampere der må sættes foran 1,5mm2?

Detaljerne omkring sikringsstørrelsen for 1,5mm2 er at i specielle tilfælde må 1,5mm med mere end 13A, og som sagt kender jeg ikke din installation, så jeg kan ikke sige om reglen er gældende hos dig. Men det bør din elektriker kunne slå op i den nye standard, som er gældende fra 1. juli.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis