Elektriker har trukket 13 AMP til min ovn, men det er ikke nok? Haster en smule

Kære læser tak for din tid!

Kæresten og Jeg har købt og efterfølgende totalrenoveret en gammel lejlighed, og har blandt andet fået udskiftet og moderniseret al strøm. Lejligheden er i en andelsforening med obligatorisk el-eftersyn ved fraflytning. Installationen skal altså være lovlig, hvilket jeg også har indskærpet over for elektrikeren. Jeg har selvfølgelig haft en autoriseret elektriker til det hele, men jeg er kommet i tvivl om han har udført installation til ovnen smart/lovligt?

Elektriker vidste på forhånd, at der skulle være 1) indbygningsovn med gaskogeplader, 2) emhætte samt 3) to stik til diverse brugsgenstande det pågældende sted i køkkenet. 

Han har trukket 1,5mm^2 (halvanden kvadrat) kabel med 13 Ampere sikring til de ovenstående ting. Han siger ovnen har sin egen fase og at det ikke vil være et problem / er helt normalt. Jeg er i tvivl om dette er sandt, da jeg kan læse på diverse ovne at de har mere end 3kW max effekt og dermed kræver 16 ampere sikring?

Det vil være langt nemmere at "fikse" nu end senere, da bordpladen endnu ikke er sat på - dog stadig besværligt da det hele er fræset i væggen... Er det værd at slås om for mig?

Mvh William

Kære læser tak for din tid! Kæresten og Jeg har... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har  ikke den nye standard til at ligge. Men var på kursus i den for 1 måned siden. Årsagen til at det var svært at få mere end 10a igennem var varmeafledningsforholdene som har ændret sig. Hvis kablet går igennem isolering vil det efter den nye standard ikke kunne overholde mere end 10a, selv med 90 graders kabel

groundz skrev den 22-07-2019 15:10:06

Har  ikke den nye standard til at ligge. Men var på kursus i den for 1 måned siden. Årsagen til at det var svært at få mere end 10a igennem var varmeafledningsforholdene som har ændret sig. Hvis kablet går igennem isolering vil det efter den nye standard ikke kunne overholde mere end 10a, selv med 90 graders kabel

 Hej grounds,

Kablets er trukket i dette forløb: 

1) Ca 1 meter i kanal af plastic fra tavlen og op i stuk af flamingo

2) Ca 3 meter i stuk af flamingo

3) Gennemboring af væg af mursten (indervæg uden isolering)

4) Ca 2 meter fræset ind i murstensvæggen uden isolering

5) Ca 1 meter fræset ind bag gulvpanel af træ

6) Ca 1 meter løst hen til det underskab ovnen er i, hvori der så er installeret et stik som ovnen kan sættes i. 

Skrive dette ned på et stykke papir og aflevere den til din elektriker.

230V*13A = 3,0kW     

230v*16A = 3,6kW

Ovn=3,6KW

Hvis det var mit køkken ville jeg ha et 5g2,5 kabel. Så kan du også udvide på et anden tidspunkt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis