Hvad er det her for en "dims"?

..det er i hvert fald ikke en jernskelpæl, der er også monteret spændebånd på røret.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det jernpælen, eller røret du er i tvivl om?

Røret ligner et 110mm plastrør, med et righoldig udvalg af muffer mv, samt brun maling.

Jernpælen kunne måske være markering af skel, eller være brugt som badun, til opstramning af træer eller lignende.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvad er der i røret? Det må være konstrueret til at beskytte noget mod vejret. Måske et gammelt vildt kamera.... 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tak for svarene, ja plastrøret har nok haft en slags beskyttelse funktion til et eller andet.. muligvis et el-stik. 

Det er jo tydelig at jernpælen holder plastrøret, der er 2 runde bøjler omkring plastrøret. Er der hul i bunden med en lille stykke ståltråd ud af kunne det være et hjemmelavet vild fugle foder automat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Interessant forslag Erik, kan du beskrive hvordan sådan et set-up mekanisk vil virke som foderautomat?  

Annonce

Man bruger normalt plasttønder, så der kan være til flere dage i den. I bunden et hul hvor der stikker en konisk fjeder nedenud LINK. Når så fasaner eller duer går under den og pikker lidt op, så kommer de til at røre ved fjederen eller pikker lidt på den og på den måde drysser der lidt ud. Det lærer de hurtig. Er der ingen trafik under så stopper drysning og foder forbliver tør i beholderen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den er god nok - det er som Erik skriver en hjemmelavet foderautomat.

Modellen af kloakrør er mere diskret en tøndemodellen, og kan også lettere flyttes ved udsætninger af fasaner - der kan være mange flere i en bil.

Foderspiraler fås i de fleste jagt- og foderstofforretninger til de hjemmegjorte modeller.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for svar begge to.   og I har vist ret.

Jeg har selv (i 90-erne) gjort i opdræt og udsætning af fuglevildt og jeg har aldrig set den form for foderautomat, men de "blå fodertønder" var derimod almindelig brugt dengang. 

Foderautomater af kloakrør har jeg lavet mange af gennem årene og foræret til højre og venstre til jagtkammerater.

Den kunne godt ligne en af dem jeg har lavet som ad skæbnens snirklede omveje er havnet hos dig.

Prøv at løfte toppen af. Den går lidt stramt. I bunden er foderspiralen fastgjort med en klat Araldite.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er ikke min men en ligesindet´s fundet på hans matrikel.   

Det er ellers en smart, nem og billig måde at foder fasan på med sådan et kloakrør.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også