Shelter - isoleret mod sommervarmen - hvad med gulvet

Halløj.

Skal til at lave et lukket "shelter" i haven. Det bliver isoleret med 45 mm i vægene, og 120 mm i taget. Det gør det udelukkende for at holde sommervarmen ude.

Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre med gulvet (som er hævet ca 35-40 cm over jorden).
Først havde jeg tænkt, at lade være med at isolere den vej - men måske bare lægge noget diffusionsåbent vindpap under gulvet (gulvet kommer til at bestå af høvlede brædder med fer og not). På den måde tænker jeg at temperaturen holdes køligst når sommervarmen brager af sted.
På den anden side, kunne man måske gøre "shelteret" mere anvendeligt uden for den rigtig varme periode, ved også at smide en smule isolering i gulvet - bare 45 mm.

Men mon det vil gøre til, at der alligevel bliver for varmt, når vor herre skruer op for temperaturen udenfor?

Hvad tror I (og hvorfor)?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Helt ærligt .....totalt spild af penge , der vil blive varmere inde i "shelter" end uden for , med mindre du tilfører kold luft via en varmepumpe sat til at køle..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............


tror det er vigtigt at få noget ventilation, ofte lufter der jo lidt.

Ved ikke med isolering af gulv, men isolere du væge og loft, vil det jo give mening at isolere gulvet også, hvis du vil bruge det når det er kølig/koldt udenfor.

Kan du placere det i skyggen af træer undgår du jo strålevarmen på shelteret.



Vi prøver igen, i morgen --

Der er styr på ventilationen.
"Shelteret" står delvis i skygge - men får fuld sol hen på eftermiddagen.
Jeg hælder også selv mest til at lægge lidt i gulvet, men er bange for at "fange varmen" inde i shelteret...

Selv  om du maler det hvidt , og kun et vindue mod nord , og ingen ventilation , så vil det blive som en bageovn sidst på eftermiddagen .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej Karl Smart :)
I et skur, hvor jeg har brugt samme princip, altså med isolering i væg og loft, men ikke gulv er der dejligt tempereret - selvom det er sort pladetag, vendt mod syd, uden nogen form for skygge.
Eneste forskel er sådan set at i skuret er gulvet fliser på jorden, hvor det i "shelteret" er hævet frit af jorden.

Har det samme i min garage, hvor loft og væge er isoleret, og så er der et uisoleret betongulv, altid dejlig kølig på en varm sommer dag.

Så måske du skulle overveje at grave shelteret lidt ned i jorden? for at udnytte den køligere jord.



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også