sammenlimning af bordplade, bredde større end 61cm

Hej med jer

Jeg skal have fat i et par massive bordplader der er ca 250X78 og 265*68, og det er jo ikke sådan lige til (de er meget dyre når de er breddere end 61-62 cm).

Jeg overvejede derfor om jeg ikke bare kunne købe et par i standardbredde og så lime noget af det fraskårne (det er et meget skævt køkken) på på indersiden og på den måde få den ønskede bredde. Det er selvfølgelig ikke lige til, da det skal tilpasses ordentlig, men med lidt omhyggelighed virker det muligt.

Er der nogen der har erfaringer med sådan en operation?

Mvh

Lars
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen erfaring men en lille ide..

Man kan få nogle "bådformede dyvler" der limes i et spor i pladerne.
Der skal altså skæres et spor i hver plade så de to plader kan holdes sammen i højden og ellers en vandfast lim og masser af skruetvinger og så skal pladerne opspændes på et plant underlag. Dyvlen kan naturligvis erstattes af fx en krydsfiner plade der er skåret i et smalt stykke og så lægges ind i de to spor i pladerne, sporet kan laves med en rundsav eller en overfræser eller lignende. Men operationen kræver lidt præsision. Så find et par stumper plade og forsøg dig med inden du går igang med de dyre bordplader..

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej Lars

De bådformede dyvler der tales om hedder Lamellodyvler, har også hørt dem omtalt som fisk. Hvis man vil være sikker på at bordpladerne ender i samme højde, vil jeg anbefale at bruge den maskine der hører til disse dyvler. Jeg ved ikke hvad den hedder, men den kan indstilles sådan at sporene til dyvlerne kommer til at sidde i præcis samme højde. Prøv at spørge dig frem, den må kunne lejes et eller andet sted.

Nu står der at du bor i København N., så vil jeg foreslå at du går ned i Nørrebros Værktøjsmagasin, de ved alt hvad der er værd at vide om værktøj.

Med venlig hilsen

Steward
Man kalder også disse bådformede dyvler for sløjfer, i hvertfald der hvor jeg var i lære.

En overfræser er det mest anvendelige stykke værktøj til denne opgave.
Hej

Andre har kaldt de bådformede dyvler for "kiks"

mvh Anders
Hej det kan sagtens lade sig gøre at øge bredden på din bordplade, jeg har øget vores til 76 cm, selv fræset et spor i kanten med en overfræser og et notjern, som passer til de fisk og samle beslag som man feks. kan købe ved hth gds, desuden fræset ud på bagsiden til samlebeslag.
mvh
Steen
Annonce
hej med jer

Mange tak for jeres besvarelse, og tak tak for de gode råd (og billede). jeg vil strax komme igang.

Mvh

lars
Ja, bare kom i gang. Der hvor jeg kommer fra kaldes de små dimser også kiks og den tilhørende fræsemaskine en kiksemaskine.

man kan også - hvís man vil betale en svimlende pris for det - få byggemarkedet til at stå for fræsningen.

TS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis