Fjerne okker fra grundvand

Hej. Jeg har fyldt en pool med 26m3 grundvand. Det er helt klart, når det pumpes i; men når der kommer luft til, så fælder okkeret ud... Meget...

Lige nu er vandet kommet i poolen. Der er sandfilter, der fjerner noget af okkeret løbende, og måske det hele på sigt... Jeg har bestilt 1kg ascorbinsyre som skulle få okker til at fælde ud, og håbet at det letter rensningen.

Andre tiltag: Har læst at sådan nogle filtkugler (vattotter) skulle rense ned til 10my hvor sand kun går til 40-50my. Her burde jeg kunne få en bedre rensning ved at bruge dem i sandfilteret.

Måske indsætte et 5my filter efter pumpen til at tage okkeret?

Så er der den store i investering, at få rensning på vandet med iltning og okkerfilter inden det pumpes noget sted hen. Der er prisen ca. 15.000,- så den venter jeg lige lidt med 😉

Gode råd og idéer? Om ikke andet er det et spændende kemiprojekt.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du ikke adgang til rent drikkevand? Selv om du skal betale afledningsbidrag for vandet, er det vel kun 1 eller 2 gange årligt du skal fylde poolen. Selv om det er "mange penge", så er du sikker på resultatet - og det er uden kemi.


Søren O

Jeg har selv arbejdet professionelt med svømmebade og filteranlæg i næsten 16 år. Og vil gerne forsøge at revurdere din opfattelse af hvad et godt filter. Punkt 1 der findes INTET der bedre end et sandfilter hvor der bliver tilsat flokuleringsmiddel det er der lavet masser af forsøg med. De vattotter du referere til er for at sige  det lige ud røv og nøgler..... Det er muligt at producenten angiver dem til at kunne frafiltrere ganske få my, men de slutter på ingen måder tæt og jeg tænker at partikler på str glaskugler sagtens kunne finde vej igennem de bliver ikke brugt i et eneste prof anlæg nogen steder i verden.....det er og bliver et lavteknologisk produkt til private der ikke kan kontrollere badevandskvalitet, at et sandfilter kun kan klare partikler ned til 50 mg er simpelthen noget horribelt vås. Jeg er på ferie lige nu men skal nok henvise til et par studier omkring filterteknolog, når jeg kommer hjem,  hvor det utvetydigt bliver fået slået at den bedste teknologi er et velfungerende sandfilter med flokningmiddel, ingen af rapporterne beskæftiger sig med de vatkugler for det er før useriøst et produkt til at det på nogen måder ville kunne fungere som et filtermateriale der kan bruges seriøst....

Hej. 

mfrost skrev den 23-07-2019 13:06:08

Punkt 1 der findes INTET der bedre end et sandfilter hvor der bliver tilsat flokuleringsmiddel det er der lavet masser af forsøg med. De vattotter du referere til er for at sige  det lige ud røv og nøgler.....

Fedt med nogle tanker fra en prof. Jeg har tidligere brugt sandfilter med stor success. Oh har bestilt "flokningsmiddel" til okker, som er ascorbinsyre, der skulle få okker til at fælde ud.

Alm. offentlige vandværk ilter også vores drikkevand og kører det igennem et sandfilter, så det burde være fint.

De der filtkugler er nye på markedet og jeg kender dem ikke. Der er et link til en beskrivelse her 

https://www.swim-fun.dk/da/fakta-om-vandpleje/mere-information/filterballs

 

Flokkuleringsmiddel, skulle der stå.

Hvad anbefaler du til alm. poolvand? Og kender du noget flokkuleringsmiddel til okker?

Fortsat god ferie 👍

Kan anbefale sactoklar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis