Problem med afløb, ikke kloak

Hej

Har et problem med afledning af vand i sommerhuset. Uden foran køkkenvinduet er der en slags brønd, omkring 40 cm i diameter. Vil tro den er 120 cm dyb. Cirka 40 cm er der i hul hvor vandet fra køkkenet kommer, vask, opvaskemaskine og opvasker. Der er fin gennemgang. 

Cirka 30-40 længere ned er endnu et hul, forskudt omkring 90 grader. Vandet løber ikke ud, så når vi bruger vand stiger det i brønden og til sidst i vasken. Da jeg tog låget af brønden var den helt fyldt og der var en masse fedt i klumper. Dem har jeg fjernet. Jeg har prøvet at spule med sådan en rørspuler til højtryksrenseren og den kan komme langt ind, med problemet er der stadig. Når jeg spuler bliver vandet helt gråt. 

Nogle forslag til hvordan jeg kan løse problemet? 


Allan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have tømt brønden for vand og snask. Måske det bliver nødvendigt at rense afgangsrøret også, men det kan du se når du når så langt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du må finde hvor vandet løber hen.  Hvis det er et meget gammelt anlæg kan det være at det fra køkkenbrønden løbet direkte i i sivebrønden. Så må du finde den. Der bør være en septiktank til toilettet den afvander sansynligvis samme sted som køkkenbrønden. Hvis det er et nyere anlæg så er der en trekammerbrønd som samler det hele og hvorfra vandet uden slam ledes til en sivestreng.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Brønden har jeg tømt for vand, derfor jeg kunne se de to huller, og det er udgangen fra brønden jeg har spulet. Fedt og snask er fjernet. På den anden side af huset er en nedfaldstank som bliver tømt hvert andet år i følge ham vi købte huset af. Sidst tømt august 2017, så skal snart. 

Jeg tror ikke der er forbindelse mellem de to for så skal den løbe under huset. 

Det er ikke nemt at grave ned udgangen på brønden da den ligger under træterrassen. 


Allan

Det du kalder en nedfaldstank er nok din septiktank som tømmes for det faste fra toilettet hvert andet år. Men vandet fra septiktanken og fra køkken brønden må nødvendig vis løbe et sted hen. Hvorfra det kan sive væk. Kan du ikke finde hvor vandet fra septiktanken løber hen?Hvad er det der ligger under terrassen? Evt løber vandet fra køkkenbrønden hen i "nedfaldstanken" hvor mange indløb er der i den?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
AlTo skrev den 21-07-2019 15:20:54


Cirka 30-40 længere ned er endnu et hul, forskudt omkring 90 grader. Vandet løber ikke ud, så når vi bruger vand stiger det i brønden og til sidst i vasken. Da jeg tog låget af brønden var den helt fyldt og der var en masse fedt i klumper. Dem har jeg fjernet. Jeg har prøvet at spule med sådan en rørspuler til højtryksrenseren og den kan komme langt ind, med problemet er der stadig. Når jeg spuler bliver vandet helt gråt. 

Nogle forslag til hvordan jeg kan løse problemet? 

 Vi har også sådan en fedtbrønd foran vores køkken, engang den var stoppet kom ham kloakmanden med en slags svupper, som vist var en slags lang krog, den nederste udgang går opad, og fungere vist som en vandlås, så han satte den der krog i hullet og trak op og nede en del gange så løb vandet ud, lidt som når man bruger en svupper på risten i afløbet. 

Annonce

Lyder rigtigt, på nogle af papirerne fra handlen omtales den som nedfaldstank. Kan ikke se hvor mange indløb der er, hvordan ser de ud? 

Kan ikke se hvor det løber hen desværre andet end retningen på udløbet fra brønden men det kan jo hurtigt dreje. 

Brønden ligger under terrassen, så man skal fjerne brædder for at komme til den, går ud fra at sivbrønden ligger der også, men ved det ikke. 


Allan

Vi havde den type i det gamle sommerhus. Der er to eller tre brønde. 

1. Enten direkte septiktank eller fedtfælde. Din er kun ø40 så det er en der skal renses jævnligt.

2.  Så er der septiktanken, hvor der bundfældes og det flydende sendes videre til en sivebrønd.

Alt efter hvor du bor, kan rørene let være fyldt med rødder. I værste fald knækkede. Feks ved vestkysten kan Ris nå rigtigt langt ned. Jeg vil ikke tro, at hvert andet års tømning er nok. Hverken praktisk eller lovligt.

Hvis septiktanken står bredfyldt, kan rørene mudre til.


 

Til pizzabagerens indlæg. 

Fedt brønden er tømt for vand nu af mig og har spulet ind i udgangen med sådan en rørspuler, og den går lidt ligesom en vandlås. Kan få rørspuleren +1.5 meter ind. 


Allan

Prøv at få et medlem af familien til at trække i toilettet så ser du et ind løb. Modsat vil der være et udløb. Ind og udløb er som regel lavet som et t hvor ind og udløb et sat på siden af t-et hvis du forstår. Du ser ned i et rør som føre ned i tanken på siden af det kommer røret fra toilettet. På de anlæg som du beskriver var det almindeligt at det kun var toilettet som løb til septiktanken vandet derfra og det grå spildevand (bad køkken og vask) løb direkte til sivebrønd. Sivebrønden ender tit med ikke at kunne aflede vand til sidst. Kender det fra vores eget anlæg og ved min moders sommerhus. Når det så sker så ophobes slam i de rør som løber til.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
AlTo skrev den 21-07-2019 16:08:17

Til pizzabagerens indlæg. 

Fedt brønden er tømt for vand nu af mig og har spulet ind i udgangen med sådan en rørspuler, og den går lidt ligesom en vandlås. Kan få rørspuleren +1.5 meter ind. 

 tja det burde også være nok, men der er jo stadig ikke hul igennem, fordelen ved svupperen er jo at den trække/skubber alt hele vejen til rørets udløb. hvis du ikke kan få den rørrenser længere ind må der jo stadig sidde noget, om det er en klump, et rør der er gået stykker, eller rødder gennem røret er så spørgsmålet

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis