Valg af klinge til kap sav

Hej..

Skal beklæde mit nye skur med cedral click (eternit) og vil gerne have nogen pæne snit. Hvilken klinge skal jeg gå efter. Det en dewalt 777 som bruger en 216mm. Klinge. Der findes klinger i fra 500-2500kr. Umiddelbart, men kan der ses forskel.? Det ikke er kæmpe kontor byggeri jeg skal lave.😊

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brug en vinkelsliber og lav et anlæg til snittet. 


 

Jo da, jeg har monteret 4 gavle med de brædder. Skar alle smigene med lille vinkelsliber. Der skal blot bruges en helt smal klinge, Du skal jo alligevel male enderne. Desuden slider det din klinge op.


 

Køber jeg nu en klinge som er beregnet til formålet skulle den gerne holde et stykke tid. Vinkelsliber er et no go for mig, men ellers tak👍

Ja der findes specielle klinger til eternit, men de er ret dyre.

Jeg har brugt en almindelig diamantskæreskive til at skære plan eternit, det gav et fint snit, og sådan en skive koster jo ikke alverden, da jeg kunne bruge en til en vinkelsliber i min dyksav.

Men ved ikke hvilke hulstørrelse din sav bruger, og om du behøver en 216 mm klinge.

Skæredybden behøves ikke at være så dyb, så måske en 180 mm skive kan gøre det?

Jeg brugte sådan en klinge


 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg har beklædt min garage på 40m2 med samme type eternitbeklædning (Shera plank 8x200x2400mm). 

Jeg ville også gerne have pæne og lige snit. Jeg brugte min DeWalt kap/gerringssav med en ganske almindelig 216 klinge, ligesom man også bruger til træ. Jeg satte omdrejningshastigheden lidt ned. Alle snit blev perfekte. Klingen holdt fint til hele projektet, men den er lige til at smide ud bag efter   

Husk beskyttelsesbriller, høreværn og støvmaske (det støver og lugter meget). 

Jeg overvejede også specielle eternitklinger til 2500 kr. Men jeg er glad for jeg ikke brugte penge på sådan én, når en alm. Klinge gør det lige så godt! 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis du satte hastigheden ned er det ihvertfald ikke den samme dewalt sav vi har. Min er fuld gas eller ingenting. 

Har kigget på den her, er blevet anbefalet den fra byggemarked hvis jeg ikke vil gi de 2000-2500kr.

Jesperøh skrev den 21-07-2019 17:23:16

Hvis du satte hastigheden ned er det ihvertfald ikke den samme dewalt sav vi har. Min er fuld gas eller ingenting. 

Har kigget på den her, er blevet anbefalet den fra byggemarked hvis jeg ikke vil gi de 2000-2500kr.


 Jeg ved ikke hvilken DeWalt jeg har, da det er én jeg har arvet. Den er ihverfald gammel. 

Glem de dyre special klinger, køb en alm. Klinge og brug den. Det virker fint. Man kan også save i eternitten med en almindelig fukssvans!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ved ikke hvilke hul du skal bruge i klingen

Men i J&F kan du få en ø200 klinge med 25,4 mm hul for kr 89   link



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har skåret gavel og underbeklædning i hardy plank. Der blev lavet en "skærebænk, så plankerne kunne skubbes ind under et bræt som var placeret i rigtige vinkel. Så skar jeg med lille vinkelsliber med helt glat diamant skære skive, det blev perfekt.

Jeg har senere brugt samme fremgangs måde med klinkeskæring det kan anbefales.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også