Lave et transportrampe

Jeg skal snart til at have hø ind, og i år kunne jeg godt tænke mig at få det op på loftet over stalden. Min ide er at lave en rampe gulvet op til loftet som er 250 oppe. Tænker rampen højest kan komme 6 meter ud. Det giver ca. 22 graders hældning. Jeg vil lave den af nogle reglar og så en slæde med høj bagkant. Regner med ca. 100kg last pr gang. Så vil jeg monterer et elektrisk trækspil på loftet så stålwiren er parallelt med rampen.

Men der er jo et eller andet træ mod træ friktion. Hvor mange ekstra kg kommer oveni de 100kg. Vil et 125/250kg trækspil være stærkt nok eller skal der meget mere til?


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det burde du sagtens kunne. Men vil så afgjort anbefale høvlet træ for at nedsætte friktionen


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg går ud fra at det er presset i høballer. Så er det nu ikke et særligt stort problem at stange det op når man står på vognen. 

i mine drengedage blev halmen skubbet op på træslidsker hvor halmen gled på selve træet. Det var på kanten af noget som lignede de vi i dag kalder reglar. Oppe på loftet svingede de 90 grader så de kom fra laden og ind på loftet over stalden.

Ellers søg på >halmtransportør< på gul og gratis.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det bliver leveret i minibig som jeg så må åbne og dele op og binde så godt sammen jeg kan så jeg kan slæbe de rundt over så kort afstand som muligt. Rampen vil starte i nærheden af ladeporten hvor høet bliver sat.

Har tænkt på om et lodret hejseværk ved loftet var bedre, og så et net eller kraftig presenning bundet omkring høet. Men det kræver lidt ekstra bjælker i laden samt at trækspillet kan trækkes ind på loftet.


 

De baller vejer kun omkring 350 kg, så et el spil kan sagtens tage dem. Nærmeste vej op er lodret. Hvis loftshøjden på loftet er højt nok, kan ballerne svinges ind over gulvet med et reb og udløses der.


 

Ok ved minibigballer dur halmtransportør eller manuel greb naturligvis ikke.

Det er ikke nemt at dele dem og derefter transportere med dem. 

Jeg ville hejse dem direkte op som de er men købe en hejs der var mere sikker på at være stor nok. Link til eksempel på 400/800 kg Husk at den kun har en løftehøjde på 6 m ved dobbelt wire ( 800 kg ) Hvis du fordeler trykket på 2 spær så skal de være meget klejne hvis de ikke kan holde. 

Husk at INGEN må stå i laden når der hejses, hverken under eller tæt på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De er heller ikke ret store. De sidder vel en halv meter fra taget. Så ikke noget jeg vil belaste. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis