Få laminatborplade blank igen

Vi fik en skade i en laminatbordplade (nedfalden ting fra skab). Det gav et hak i pladen som er udbedret. Men jeg var nødt til at slibe let på pladen med sandpapir for et fjerne en kant i "hakket".

Men hvordan får jeg nu det slebne og matte område blank igen. Har prøvet med autovoks men det gjorde det ikke. Klar lak måske, men så skal hele pladen jo sikkert have for at få det ensartet, så det er udelukket.

Nogen ideer?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du ikke.

En skade i laminat er permanent - desværre

Laminat er jo opbygget af en masse super tynde lag papir der limes sammen med resin og valses under højt tryk = højtryks laminat.

2. øverste lag er dekorlaget og øverste lag er et såkaldt overlay, altså et lag til at beskyte dekoren (er ofte udeladt på billige laminater). Men overlayen er samtidig den der har den endelige finish, altså blank i dit tilfælde.

Da du har slebet på laminaten, har du slebet dette lag væk, og det kan ikke reetableres.

Du skal også være opmærksom på din reparation om den forbliver tæt. Laminat arbejder ved temperaturudsvingniner (sommer/vinter) og derfor kan reparationen slippe over tid.

Der er desværre ikke nogen 100% løsning til at fikse skader i laminat - altså ud over at skifte selve bordpladen

Tak for svar. Men jeg tænkte at lægge noget "ovenpå" der kun gøre det lidt mere blank, sm f.eks. hvis man lakerede det. Så ville det jo skinne igen. På samme vis som man polerer og vokser en bil.


Du kan forsøge at duppe hakket med klar lak. Skibslak binder også på laminat.

Usynlig bliver reparationen ikke, men en del bedre end nu. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis