Detalje ved tagfod på tagpap-tag

Hej

Jeg er ved at udskifte mit tag fra eternitbølgeplader til tagpap. Nu er jeg blevet i tvivl om en detalje ved tagfoden.

Jeg skal have et lodret sternbræt (25 mm tykkelse) og tagrenden monteres med konsoljern. Tagpappet lægges på tagbrædder, der er 115 mm brede.

Taghældningen er 30 gr.

Der skal en vandret afstand fra sternbrættet ud til fodblikket for at gøre plads til konsoljern og tagrende.  Jeg regner med ca. 30 mm. Sammen med et 25 mm sternbræt og 30 gr hældning bliver det en skrå afstand ind til spærenden på ca. 63 mm (55mm/Cos(30gr)=57mm)

Spørgsmålet er om det nederste tagbræt skal gå helt ud til fodblikkets knækpunkt eller om det skal stoppe ved sternbrættet og så lade fodblikket "holde sig selv" de sidste 35 mm (skråt mål). Jeg er bekymret for om fodblikket for let bliver bulet, hvis det ikke er understøttet.

Omvendt er tagbrættet kun 115 mm bredt. Sternbrættet støtter måske lidt, men der er kun 115mm-63mm=52mm tagbræt, der går ind over spærenden, hvis det går helt ud til fodblikket. Hvis jeg stopper tagbrættet ved sternbrættet får jeg 86 mm overlap med spærret.

Hvad "plejer man" at gøre?


Palle Dam

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der slet ingen bud på ovenstående?

Palle Dam

Mit bud er at du letter dig fra tegnebordet og udregninger om cosinus og tangens. Hold tingene op, evt lav en lille prøve så skal du se at det nok løser sig. 

Tip; monter fodblikket efter konsoljern

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du kan skære sternbrættet i 30 gr smig, så bliver tagbrættet understøttet bedre når/hvis du lader tagbrættet gå ud til fodblikket knækpunkt. Tagbrættet kan du også skrue fast i sternbrættet.

Fodblikket skal fastgøres oven på underpappet, og at underpappet også skal gå ud i tagrenden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis