Tilbud eller timeløn

Hej

I forbindelse med et kommende nybyggeri har jeg snakket med en del af de håndværkere jeg regner med at benytte mig af. Jeg har fået nogle pris-overslag da der endnu ikke foreligger konstruktionstegninger af huset.

I flere tilfælde er der relativt stort forskel på hvad overslagene lyder på. Jeg kender en del af håndværkerne og ved blandt andet at den ene går med livrem og seler når der afgives tilbud - dvs han vil ikke risikere at sætte penge til og sætter derfor er relativt stort beløb af til uforudsete udgifter. Til gengæld laver han sine ting til tiden og som aftalt. En anden håndværker har direkte sagt til mig at han vil fraråde at jeg får lavet hans del på tilbud da prisen næsten med garanti vil bliver højere. Omvendt er det jo rart at vide hvad vi ender med at skulle betale så vi ikke pludselig står med en ekstra-regning på 2-300.000 kr. Dog er det vigtigere for mig at tingene bliver lavet korrekt end at vi sparer 100.000 kr.

Mit spørgsmål er:

Vil det give mening at få udført alt arbejdet på timeløn istedet for tilbud - eller afhænger det af kompleksiteten af opgaven?

Vil håndværkerne overhovedet tage opgaven på timeløn? - det kræver jo lidt mere registrering og papirarbejde...

Jeg havde tænkt noget ala:

  • Arkitekt, geoteknik, landmåler: tilbud
  • Entrepenør (kloak og fundament): tilbud
  • Murer: timeløn
  • Tømrer: timeløn
  • VVS: timeløn
  • Elektriker: timeløn

Min tanke er at det må være begrænset hvad der "dukker op" når vi snakker et helt nyt hus.... men måske jeg er naiv :-)

Mvh Henrik

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I min optik er du naiv, hvis du vil have det på timeløn.. jeg har 1 håndværker (elektriker), der får lov at lave ting på timeløn - resten er på forud aftalt beløb - og så er der de sidste, der er prøvet 1 gang, og har vist at de hverken kan styre det ene eller andet.. (da vi var mere naive og troede på at vi kunne stole på nogen :-( )

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det hører lige med til historien at jeg kender de fleste af håndværkerne og ved at jeg kan stole på dem (det er kammerater og bekendte af kammerater) og de fleste har jeg tidligere anvendt på timeløn uden problemer...... Og jeg laver alt indvendigt selv, undtaget det der kræver autorisation....

Du skal få lavet det, du ikke selv vil lave, på tilbud, men du er nødt til nøje at specificere, hvad du vil have lavet. Uden tilbud har du ingen oversigt over prisen på dit hus. Hvis du stoler på håndværkerne, kan du nøjes med at få overslag over arbejdet. Der kan prisen variere +/- 10%, men det er sjældent, at prisen bliver mindre.


fase

Som bygherre står du altid med valget mellem de forskellige udbudsstrategier. Med frihed følger ansvar. Sådan er det. Der er en grund til, hvorfor mange køber et "developperhus" (ingen frihed - intet ansvar).
Hvis du vælger fagentrepriser er det dig der er byggelederen og koordinerer alle grænseflader og byggepladsen. Kan du ikke det (mangel af egen tid / detaljeret indsigt i alle byggeriets fag) så få du "behindringsannoncer" fra entreprenørene med følgende efterkrav. Demobilisering og remobilisering kan ruinere din tidsplan total.

Kender du til AB-systemet for aftaler i byggeri?
Har du måske overvejet en hovedentreprise?
Har du overvejet at antage en totalrådgiver - også for at få lidt fagtilsyn.
Har du måden hvordan du vil finansiere byggeriet på plads? Du kan ikke få en realkredit for et hus, der er ved at blive opført.
Entreprenører kan bede om sikringsstillelse fra din side.
Kreditoren vil nok kræve at du har en bygherre-entrepriseforsikring.

Jo bedre udbudsmaterialet er, jo bedre kan entreprenøren regne på det. Har du ikke noget udbudsmateriale endnu, er det svært at give pris - det giver pæne risikotillæg i priser.
Opgaven er stort nok, til at det giver mening at aftale faste priser.

Alle entreprenører har tidsregistreringen - også ved fastprisopgaver. De vil jo gerne for deres egen regnskab vide hvor mange ressourcer der går på en opgave. Hvis du laver aftaler i medgået tid, er det dig der skal følge op på at entreprenørens opgørelser for tid og materiale. I gamle dage havde man en byggeledelse, der førte dagbog: De skrev timer for hver mand hver dag, materiale ankommet på pladsen osv osv.

Mjølner skrev den 19-07-2019 12:42:54

Som bygherre står du altid med valget mellem de forskellige udbudsstrategier. Med frihed følger ansvar. Sådan er det. Der er en grund til, hvorfor mange køber et "developperhus" (ingen frihed - intet ansvar).
Hvis du vælger fagentrepriser er det dig der er byggelederen og koordinerer alle grænseflader og byggepladsen. Kan du ikke det (mangel af egen tid / detaljeret indsigt i alle byggeriets fag) så få du "behindringsannoncer" fra entreprenørene med følgende efterkrav. Demobilisering og remobilisering kan ruinere din tidsplan total.

Kender du til AB-systemet for aftaler i byggeri?
Har du måske overvejet en hovedentreprise?
Har du overvejet at antage en totalrådgiver - også for at få lidt fagtilsyn.
Har du måden hvordan du vil finansiere byggeriet på plads? Du kan ikke få en realkredit for et hus, der er ved at blive opført.
Entreprenører kan bede om sikringsstillelse fra din side.
Kreditoren vil nok kræve at du har en bygherre-entrepriseforsikring.

Jo bedre udbudsmaterialet er, jo bedre kan entreprenøren regne på det. Har du ikke noget udbudsmateriale endnu, er det svært at give pris - det giver pæne risikotillæg i priser.
Opgaven er stort nok, til at det giver mening at aftale faste priser.

Alle entreprenører har tidsregistreringen - også ved fastprisopgaver. De vil jo gerne for deres egen regnskab vide hvor mange ressourcer der går på en opgave. Hvis du laver aftaler i medgået tid, er det dig der skal følge op på at entreprenørens opgørelser for tid og materiale. I gamle dage havde man en byggeledelse, der førte dagbog: De skrev timer for hver mand hver dag, materiale ankommet på pladsen osv osv.

 Tak for det fine indlæg. De ting du nævner er der styr på. Baggrunden for mit indlæg var blot at jeg gerne vil vide hvor meget den "forsikring" koster når man får et tilbud. For man kommer helt sikkert til at betale for at den pågældende håndværker ikke ved om man er dækket ind timemæssigt. Omvendt er jeg også med på at en timeløn hurtigt kan blive en glidebane for de arbejdende og det derfor er vigtigt at finde de rigtige håndværkere....

Annonce

Hvis du selv arbejder med på byggeriet og håndværkere skal køre på bindende tilbud, så får du ikke noget for din egen indsats, hvis det ikke klart fremgår hvor entreprise grænsen ligger. De har jo ikke en chance for at regne på værdien af dit arbejde.

Du skal have udarbejdet et godt projekt med tegninger og beskrivelse. Så hvis murer blot skal lukke huset med ydermur (isolering), skillerum og eventuel tagsten Og Tømrer skal lave tagkonstruktion, vinduer og døre. så er det 2 meget veldefinerede opgaver som 2 - 3 af hver enterprise let kan give tilbud på. Og sig til dem at du indhenter 2 tilbud så der ikke er noget fnidder bagefter.

Det er det samme med vvs og elektriker, men så skal der også være en beskrivelse af det på forhånd. Skal det være med din hjælp til f.eks. riller og indmuring så kører de på timeløn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

"Omvendt er jeg også med på at en timeløn hurtigt kan blive en glidebane for de arbejdende"

Jeg tror nærmere at du skal være bange for at det bliver en glidebane for dig selv.

Hvis du kører efter fast tilbud, får du det du har bedt om til at starte med og ikke mere.

Hvis det er på timeløn, kan du få det som du vil og ændre undervejs, men det koster (selvfølgelig) og hvis du ikke holder igen med dine gode ideer, kan det godt stikke af fra dig.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Ud fra egen erfaring tror jeg at speddy rammer lige på kornet i sit indlæg.

Trådstarter skriver i sit oplæg at der er stor forskel på overslag INDEN han har tegnet huset, inden han har valgt mursten m.m.  Der er himmelvid forskel om der vælges mursten til kr. 5,00 pr stk. eller 53,75 pr. stk. og her går der endda 72 til /m2. Det er da meget naturligt, på det tidspunkt skal håndværkere gætte sig til hvad i kunne ønske jer.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis