Anlæg have/græsplæne

Vi skal til at bygge hus i en ny udstykning i Jylland , og jeg forsøger at finde ud af hvad der skal gøres med haven og reelt også hvad vi skal forvente af budget.

Vi forventer at så græsplæne over det hele (bortset fra terrassen selvfølgelig) og finde ud af noget med bede mv. hen ad vejen, når vi kender grunden bedre. 

Det er en gammel mark, så det er muldjord med masser af sten. Hvordan er processen for at få en god græsplæne ud af det — vi taler om ca. 1000 m2 have. Arealet skal vel udjævnes  og grubbes og der skal fjernes sten. Er det nødvendigt med et nyt lag muldjord ? Hvad skal der mere gøres og har I et bud på, hvad det koster at få lavet?





7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der har været dyrket mark så er der jo muldlag på. Så jeg ville få en lokal anlægsgartner til at kære en tur rundt med en fræser. De har en type hvor sten og knolde bliver lagt nederst og den gode muld oven på. Der sidder en rist bag på som kaster sten nedad medens mulden ryger igennem og lander lige ovenpå. Når det er kørt så er det lige til at så græs i. 

Det kan nok gøres under 10.000kr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som du selv foreslår, så husk at grube.

Om der skal skiftes jord eller ikke afhænger jo meget af den der ligger nu... er det mulden fra landbruget, eller er det opgravet råjord fra fundamentet osv..... Er det fed jord skal der nok tilsættes sand..


/ Njord


MVH Njord

Der er muld der ligger nu, og så har jeg tænkt at bede dem opdele det de graver ud, så vi får det gode muld og fede ler for sig, så mulden kan bruges til at udjævne resten af grunden. Var bare tvivl om man lagde noget mere “rent” muld ud bagefter, men det lyder det da heldigvis ikke til :-)

Det lyder som en overskuelig opgave, tak ;-)

Hvad man gør afhænger af hvilken jord der er.... jeg byggede et sted med en meget fed jord, og tilsatte dels debre muld, dels sand og dels champignonjord...

Heldigvis havde jeg også brug for at lægge mere lag på da grunden skrånede lidt...

Jeg hentede muld i området med traktor og topvogn, læssede m minigummiged.

Og fordelte også det hele på frunden med den og rettede groft af. Fik det fræset igennem med en traktor fræser et par gange for at blande det godt. Grubet dybt. Brugte en stennedlægningsfræser til de sidste par gange. Slæbte en omvendt palle rundt for at planere og såede græsset... en masse timer men billigt :-)

Og en fantastisk plæne som resultat, kun et problem... muldvarpen ville kun bo i min plæne eller kanten af fortovet, de eneste steder hvor der ikke var fed ler der ikke kunne graves i...

Go vind m projektet :-)


MVH Njord

Husk at holde styr på placering af kabler m.m. ind til huset. Det er ikke godt at se når lyset går ud og der stikker 4-6 kabel ender op over jordoverfladen efter grubning. Jeg har set det hos en kunde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det skal rettes jævnt af og Grubbes bagefter. Fræsning og såning af græs. Ca pris vi være omkring 25kr PR KVM vil jeg tro med hele


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har i 2009 " anlagt " en plæne på ca. 2000 kvm. på en dag. Det var almindelig brakmark, med kvikgræs i store mængder. Der blev lejet en lille traktor med den sten nedlæger fræser. Efter at have kørt det over nogen gange uden gitteret på plads, kørte jeg en sidste gang med den på plads. Der blev ikke rettet noget som helst manuel eller samlet sten og kviste. Græs blev sået med mine bedste sædemands evner. Det er den dag i dag en meget fin plæne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis