Gasbeton med udvendig isolering

Er igang med at renoverer en ældre tilbygning i mit hus. 

Selve ydermurerne består af 23 cm brede gasbetonsten, som jeg har facadeisoleret med 80 mm isolering udvendigt og pudset det op. 

Nu skal jeg til at bygge op indvendigt i form af et soveværelse, walk-in, badeværelse og værelse. Gasbetonstenene virker meget porøse. 

Min tanke er så at smide 2x2 reglar op med fermacell plader på indvendigt, så jeg får en plan og helt lige væg, samt har plads til at trække strøm mv. 

Spørgsmål: 

- Skal jeg bruge dampspær? (Både på badeværelse og de andre rum? 

- Må der komme 45 mm isolering imellem raglerne? 


Mvh. Christian M
 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kun bruger 45mm isolering kan det gå an uden dampspærre.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 18-07-2019 20:44:25

Hvis du kun bruger 45mm isolering kan det gå an uden dampspærre.

 Men der er jo i så fald 45 mm isolering, 23 cm gasbeton og 80 mm udvendig isolering? 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ingen der kan hjælpe med? 


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 18-07-2019 21:41:47

 Men der er jo i så fald 45 mm isolering, 23 cm gasbeton og 80 mm udvendig isolering? 

 Ja korrekt, hvad søger du ellers svar på? 

Dampspærren skal maksimalt sidde 1/3 inde i isoleringen regnet fra den varme side, din mur udgør i dette tilfælde dampspærren, da en muret konstruktion anses for damptæt. At gasbeton kan optage og afgive en smule fugt er kun et plus, da din konstruktion så kan ånde. 

Din mur står 1/3 inde i konstruktionen termisk set, idet du har 45mm isolering foran, og 80mm udvendig, hertil skal lægges isoleringsværdien af gasbetonen som isolerer bedre end 20mm isolering. Gasbeton isolerer endnu bedre når det er tørt, som det vil være når der er udvendig beklædning på.

Din samlede konstruktion vil nok svare til Ca. 200mm mineraluldsisolering. 

Det vigtigste når du laver denne fortsatsvæg er, at alt organisk materiale såsom tapetklister, tapet og maling fjernes helt, så muren står helt rå i puds og gasbeton. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-07-2019 10:54:53

 Ja korrekt, hvad søger du ellers svar på? 

Dampspærren skal maksimalt sidde 1/3 inde i isoleringen regnet fra den varme side, din mur udgør i dette tilfælde dampspærren, da en muret konstruktion anses for damptæt. At gasbeton kan optage og afgive en smule fugt er kun et plus, da din konstruktion så kan ånde. 

Din mur står 1/3 inde i konstruktionen termisk set, idet du har 45mm isolering foran, og 80mm udvendig, hertil skal lægges isoleringsværdien af gasbetonen som isolerer bedre end 20mm isolering. Gasbeton isolerer endnu bedre når det er tørt, som det vil være når der er udvendig beklædning på.

Din samlede konstruktion vil nok svare til Ca. 200mm mineraluldsisolering. 

Det vigtigste når du laver denne fortsatsvæg er, at alt organisk materiale såsom tapetklister, tapet og maling fjernes helt, så muren står helt rå i puds og gasbeton. 

 

Det er fordi du skrev "Kan gå an uden dampspær". Vil det så sige at jeg godt kan sætte dampspær op, såfremt jeg vil være på den sikre Side, eller er det mest sikre at undlade grundet klimaskærmen udvendigt? 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg skrev "gå an" fordi at hvis du havde valgt at isolere med f.eks. 100mm indvendigt ville du være nødsaget til at benytte dampspærre. 

Jeg vil foretrække at undlade dampspærren når det nu er muligt, da du så får en åndbar væg, samt du ikke skal bekymre dig om at etablere en dampspærre som skal være tæt alle steder for at fungere efter hensigten. 

Det er svært at lave en indvendig dampspærre 100%tæt.

Tænkt på skrue huller, ledninger og dåser mv. samt paneler og gulve/lofter hvor det er svært at lave en tætning. 


Elektronikteknikeren

Badeværelse skal have den lovpligtige vandtætnings membran.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-07-2019 13:59:55

Badeværelse skal have den lovpligtige vandtætnings membran.

 Naturligvis. Badeværelset bliver lavet efter alle normer og regler :) 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også