Sokkel i køkken på parket-gulv. No-go eller ok?

Hejsa, 

Jeg vil sætte et køkken op på et svømmende parket gulv. Jeg vil montere en fast sokkel og sætte elementerne op på den. Mit spørgsmål er om jeg kan lave soklen oven på et parketgulvet eller om jeg skal skære gulvet op og fjerne det der hvor soklen skal stå. Min frygt er at gulvet vil give sig og flytte på soklen og dermed hele køkkenet. Hvad ville I gøre i sådan en situation? Giver et svømmende parketgulv sig?

Henrik

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et svømmende gulv vil altid give sig. Monter køkkenelementerne og fastgør soklen på køkkenelementerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak Christian, har tænkt over det, men synes sokkelben er lidt discount-udgave i forhold til en rigtig sokkel. Og det løser vel ikke problemet at hvis gulvet giver sig, så vil det påvirke køkkenet også selvom det står på ben...?

Rantzau, mener du monter køkkenelementerne på væggen? Eller mener du det samme som Christian?

Jeg tror efterhånden de fleste producenter har sokkelben, fordi de har fundet ud af at det er smartere. HTH har det f.eks - så at det er discount er noget du bilder dig selv ind. Men uanset hvad, så bør dit gulv, hvis det er lagt rigtigt, kun give sig ud mod væggene, og ikke op mod loftet. Hvis det giver sig mod loftet, så er det lagt med for kort afstand til væggene.

I og med at elementerne står på ben og er fastmonteret mod væg, kan gulvet give sig uden at det påvirker dine elementer. 

Som nævnt bruger HTH også sokkelben. 

Der er desuden en ekstra smart detalje ved det, og det er at du uden problemer kan skifte soklen om 10 år, såfremt du ønske dette. Det kunne være pga du ønsker ny farve eller der er kommet en skade osv. 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Ja de fleste køkkenfirmaer tilbyder sokkelben, men det er og bliver en dårligere løsning mht. finish.

Og nej, et køkken må IKKE stå direkte på et svømmende gulv!

Køkkenets vægt er ens om det står på sokkelben eller fast sokkel (ved begge varianter skal underskabene fastgøres ind i bagvæggen), og vil forhindre gulve i at kunne "svømme" og der vil derfor være risiko for at gulvet løfter sig i samlingerne.

Hvis du ser i producenternes vejledninger vil det endda ofte fremgå at et køkken ikke må stå på et svømmende gulv (og ja, jeg arbejder ved en a producenterne)


Her i januar har jeg lavet svømmende gulv i køkken med gulvvarme. Det er 300 mm sundolit med trykstyrke S250. Der er fræset spor i sundolit og med varmefordelingsplader og pex rør. Ovenpå er der gulvspånplade og linoliumgulv. 

Jeg har sat U formet køkken direkte på det svømmende gulv med traditionel sokkel. Det står tilsyneladende helt uden problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GDS-manden skrev den 19-07-2019 23:45:06

Ja de fleste køkkenfirmaer tilbyder sokkelben, men det er og bliver en dårligere løsning mht. finish.

Og nej, et køkken må IKKE stå direkte på et svømmende gulv!

Køkkenets vægt er ens om det står på sokkelben eller fast sokkel (ved begge varianter skal underskabene fastgøres ind i bagvæggen), og vil forhindre gulve i at kunne "svømme" og der vil derfor være risiko for at gulvet løfter sig i samlingerne.

Hvis du ser i producenternes vejledninger vil det endda ofte fremgå at et køkken ikke må stå på et svømmende gulv (og ja, jeg arbejder ved en a producenterne)


 Finish siger du? Kan ikke se hvad forskellen skulle være useensmæssigt? 


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 20-07-2019 06:42:44

 Finish siger du? Kan ikke se hvad forskellen skulle være useensmæssigt? 

 Du vil aldrig opnå samme tætte samlinger imellem endesokler og frontsokler med et kliksystem, som du opnår med en fast sokkel

ev elmand skrev den 20-07-2019 00:48:03

Her i januar har jeg lavet svømmende gulv i køkken med gulvvarme. Det er 300 mm sundolit med trykstyrke S250. Der er fræset spor i sundolit og med varmefordelingsplader og pex rør. Ovenpå er der gulvspånplade og linoliumgulv. 

Jeg har sat U formet køkken direkte på det svømmende gulv med traditionel sokkel. Det står tilsyneladende helt uden problemer. 

 Linoleum er jo limet til din gulvspåndplade og dermed defineret som et fast gulv.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis