Hvad med el fra væg vi fjerner?

Vi skal have nyt køkken i vores sommerhus og vil derfor forsøge at holde udgifterne til samme så lavt som muligt.

Vi skal have fjernet en væg - der kommer istedet en ø. Udfordringen er, at der i den væg vi ønsker at fjerne er en del elektricitet - som kommer fra loftet - som vi fortsat har brug for. Er der mon en god løsning til, hvordan det smartest gøres? Vi ønsker at bevare eksisterende gulv så at lægge noget derned er ikke en mulighed.

I øen skal der være kogeplade, ovn og opvaskemaskine. Der er i dag et kraftstik - som jeg formoder kan bevares til øen, men vi vil formodentlig have brug for flere faser til kaffemaskine, køkkenmaskine osv. Derudover er der i dag kontakter til udtag i stuer i samme væg.

Håber der er nogen der kan komme med et godt tip og på forhånd tusind tak.

Lotte  

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

velkommen på lds. 

Udgifter holdes nede eller ej, så skal du have fat i elektriker. De afbrydere der nu er i væggen skal flyttes et andet sted hen. Hvis det kun kommer ned i væggen fra oven så har du ingen el-forbindelse til kogeø når væggen fjernes. 

Du skal jo både have vand - afløb og elektricitet til din kogeø, så hvis der slet ikke må røres ved gulvet så skal man være meget kreative.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hvis i har kælder eller krybekælder, kan i evt få strøm igennem den vej, ellers er der ingen anden udvej end enten at beholde et lille stykke af væggen, eller et dekorativt rør eller lign som strømmen kan løbe i ned til kogeøen.

ev elmand skrev den 18-07-2019 12:56:45

velkommen på lds. 

Udgifter holdes nede eller ej, så skal du have fat i elektriker. De afbrydere der nu er i væggen skal flyttes et andet sted hen. Hvis det kun kommer ned i væggen fra oven så har du ingen el-forbindelse til kogeø når væggen fjernes. 

Du skal jo både have vand - afløb og elektricitet til din kogeø, så hvis der slet ikke må røres ved gulvet så skal man være meget kreative.

 Tak. I dag har vi bådekomfur og opvaskemaskine op ad den væg, som vi vil fjerne. Bag komfuret er der også kraftstik og almindelig stikkontakt - så vi håber at dette er trukket i gulvet og at vi på den måde så kan få strøm i øen.

Jeg har siden første indlæg lært - min mand har belært mig😉 - at det vigtigste er lys til lampeudtag i stuerne. Når vi fjerner væggen, fjerner vi også de kontakter der tænder og slukker de udtag. Men måske der kunne laves en trådløs løsning? Jeg er desperat for at finde en løsning her.... 😂😂😂

Tak igen!

Pizzabager skrev den 18-07-2019 13:10:11

hvis i har kælder eller krybekælder, kan i evt få strøm igennem den vej, ellers er der ingen anden udvej end enten at beholde et lille stykke af væggen, eller et dekorativt rør eller lign som strømmen kan løbe i ned til kogeøen.

Vi har faktisk en kælder - eller et rum til en kasse øl. Måske det kan tages med ind i en løsningsmodel? Tusind tak!

Lotte50 skrev den 18-07-2019 13:32:58

Jeg har siden første indlæg lært - min mand har belært mig😉 - at det vigtigste er lys til lampeudtag i stuerne. Når vi fjerner væggen, fjerner vi også de kontakter der tænder og slukker de udtag. Men måske der kunne laves en trådløs løsning? Jeg er desperat for at finde en løsning her.... 😂😂😂

Tak igen!

  hvordan man tænder lyset til stuen er ikke noget problem der findes mange fine trådløse løsninger, phillips hue, ikea trådfri osv. men tændledningen fra lampesteder skal forbindes til fase et andet sted end den nuværende, det burde kunne lade sig gøre.. tag fat i en elektriker, hvis alt det andet ligger i gulvet, så er der vel ikke nogen problemer.

Annonce

Du skal have elektriker til at flytte det hen til et andet naturligt sted. Det med at have trådløs betjening er lige til at få stres af. Hvor ligger betjeningspanel nør det er mørk og man skal bruge den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Allerførst vil jeg råde dig til at kontakte en el-installatør. Han kan fortælle dig, hvor kablerne ligger (90% sikker på, at de ligger på loftet). Dernæst kan han råde jer mht at flytte udtag og afbrydere - og gi et sjus på, hvad det koster. Hvis I er heldige og har evnerne, kan I måske gå lov til selv at trække kablerne og han monterer udtag osv.

For mig at se, er den bedste løsning nok, at hive noget af gulvet op. Det skal det sandsynligvis alligevel, hvis det er gamle vand- og afløbstilslutninger ved kogestedet.


 

Og du skal tænke på en en elektriker arbejder med det her til dagligt og det er muligt at han kan se nogle andre muligheder som i ikke lige er kommet frem til. Og som en lille ting det hedder IKKE en kontakt den der tænder og slukker for jeres lampeudtag i loftet, men en afbryder.... 😉 det kan du så lærer din mand...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis