2 hurtige spørgsmål

Kigger på hus, og i den forbindelse er jeg i gang med at kigge på hvad der skal laves.


1. Der er små lister i loftet langs væggen, hvad er de til for? Og kan de fjernes når der alligevel måles og sættes nyt tapet op.


2. Ventilationerne i køkken og bad er sådan nogle firkanter der åbnes med en snor i en låge. Kan man skifte dem til noget andet pænere der altid står "åbent"?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Og velkommen.

Hvis du har fundet dig et hus hvor disse er 2 punkter er det eneste som du bekymrer dig om - har du fundet et godt hus.

Svaret på: 

1. Skyggelister / loftlister - går ud fra der sidder loftbrædder i loft - og disse lister sættes på for at skjule skæve vægge / afskæringer af loftbrædderne - det er helt normalt og de kan godt fjernes med lidt forsigtighed.

2. Ja - de kan godt fjernes - man kan få sådan nogle udluftningventiler som man kan dreje til altid at stå åben - man bruger dem med ved genveks osv. Kræver dog at hullet i loftet ikke er firkantet for så skal dette gøres rundt.

Men er du nu sikker på at der er "ventilation" i køkkenet? Man bruger normalt disse på badeværelser og bryggers.

Psyzo skrev den 18-07-2019 00:55:27

Hej,

Og velkommen.

Hvis du har fundet dig et hus hvor disse er 2 punkter er det eneste som du bekymrer dig om - har du fundet et godt hus.

Svaret på: 

1. Skyggelister / loftlister - går ud fra der sidder loftbrædder i loft - og disse lister sættes på for at skjule skæve vægge / afskæringer af loftbrædderne - det er helt normalt og de kan godt fjernes med lidt forsigtigt hed.

2. Ja - de kan godt fjernes - man kan få sådan nogle udluftningventiler som man kan dreje til altid at stå åben - man bruger dem med ved genveks osv.

Men er du nu sikker på at der er "ventilation" i køkkenet? Man bruger normalt disse på badeværelser og bryggers.

 Tak, der er flere ting men disse undre mig.

1. Det giver mening ved brædder, men der er gipslofte? De er vel tætte helt ind til væggene, og ellers kan det vel klares med akrylfuge ik?

2. Det er noget udsugning/genvex. Badeværelset er uden vindue og derfor står den åben. I køkken er der ligeledes kun 1 vindue og åbent til stue, her sidder den lige ved indgang til stuen og står også åbent. De er bare virkelig grimme fordi man kan se ind bag lemmen og den der snor der hænger.

Det er samme type som den på billedet her 

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/207125/s/udluftning-paa-badevaerelse

Selv et gipsloft - hvis det ER gips - kan have en grim afslutning mod væg, men pil en liste ned og kig efter. Det er det mindste renoveringsarbejde på et hus. Mht ventilation, så gå et stort byggemarked og kig på udvalget. Det er enormt! At have en ventilationsskakt stående åbent altid, er nok ikke viist.


 

uldal skrev den 18-07-2019 05:41:17

At have en ventilationsskakt stående åbent altid, er nok ikke viist.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?


Annonce

Kan man smide sådan en her på? Den er væsentligt pænere:

https://www.jemogfix.dk/jalousirist-15-x-15-cm-hvid/8105/9914814/

Der er lige noget du skal have undersøgt lidt mere. Den type i har hedder klapventiler, og fører normalt direkte op til en taghætte. Det er meningen at man kan hive i snoren og give slip så er den lukket, når man så har mere behov kan man lukke den op. Den kan ikke lukke helt fordi der kræves et minimum udluftnings areal i de rum du nævner. 

Jeg kan ikke forstå at der er samtidig er noget mekanisk udsugning med genvinding. Det passer overhovedet ikke med den type ventiler. 

Den du viser sidst er beregnet til at sidde i f.eks. ydervæg og egner sig ikke til det andet formål. Den kan jo ikke lukkes op som man ønsker men giver fuld udblæs hele døgnet.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-07-2019 22:39:20

Der er lige noget du skal have undersøgt lidt mere. Den type i har hedder klapventiler, og fører normalt direkte op til en taghætte. Det er meningen at man kan hive i snoren og give slip så er den lukket, når man så har mere behov kan man lukke den op. Den kan ikke lukke helt fordi der kræves et minimum udluftnings areal i de rum du nævner. 

Jeg kan ikke forstå at der er samtidig er noget mekanisk udsugning med genvinding. Det passer overhovedet ikke med den type ventiler. 

Den du viser sidst er beregnet til at sidde i f.eks. ydervæg og egner sig ikke til det andet formål. Den kan jo ikke lukkes op som man ønsker men giver fuld udblæs hele døgnet.  

I tilfældet at den fører til taghætte, er det så noget man kan udskifte til noget pænere, og hvor man samtidigt ikke skal åbne/lukke manuelt fx ved bad, madlavning mv. 

Jeg har lige kigget lidt på mine billeder og det ligner måske det er til taghætte. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis