Opsætning af Troldtekt på 2lags gipsloft.

Hej

Da jeg har læst mange gode indlæg på dette forum, samt mange gode svar, så vil jeg søge efter lidt hjælp fra jer.

Jeg bor i et "nyt" 2-plans rækkehus fra 2015, hvor der er en loftshøjde på 2,80 meter, der er hårdt trægulv og køkken/alrum og stue går ud i et. Det er c. 48,5 m2 (11m x 4,4m)

Rumklangen er ikke verdens bedste, derfor ønsker jeg at sætte Troldtekt-plader op.

Min plan er at skrue de nye forskallingsbrædder op igennem de nuværende 2-lagsgipsplader og ramme de bagvedlæggende forskallingsbrædder. Da mit loft er spartlet og malet, tænker jeg at bruge nogle kraftige magneter til at finde skruerne, og de bagvedlæggende forskallingsbrædder.

Mit tvivlsspørgsmål er egentligt. Kan de gamle forskallingsbrædder + 2-lagsgipsplade godt holde det nye loft, der består af forskallingsbrædder + Troldtekt-plader?

 Jeg skal ikke være bange for, det braser ned en skønne dag vel?

Da jeg intet aner omkring byggetekniske ting, så håber jeg, der er nogle med god erfaring, der kan svare mig på ovenstående spørgsmål.

På forhånd, tak 😊



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor vil du have ny forskalling? 

Såfremt det er Alm Troldtekt, uden rockwool på bagsiden, behøver du vel ikke ny forskalling, såfremt du kan ramme/bruge den forskalling, som gips pladerne sidder på. Troldtekt har skruer op til 80 mm længde.

Har du været inde på nedenstående hjemmeside og finde info?

https://www.troldtekt.dk/

Hej GSH

Jeg føler denne vejledning: https://www.troldtekt.dk/~/media/Files/Installation_instructions/Troldtekt_panels/Danish/troldtekt_plader_k0_k5_k11_dk%20pdf.pdf

Denne vejledning gælder montering af Troldtekt® akustik, K0, K5, K11 og K0-U med skruer på træforskalling eller stålskinnesystem. Hvis du monterer Troldtekt® på træforskalling, bør forskallingen være minimum 22 x 95 mm.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Når du skruer et loft op som har en væsentlig tykkelse ( 25 + 22 mm forskalling) så kommer du også i problemer med at få loftudtag til el til at kunne nå igennem så meget loft. Ledninger kan ofte nå 25 mm ned men 47 mm er et langt stykke.

Det er ikke nødvendigt at følge troldtekt vejledning under alle omstændigheder. Forskalling er det normale, så man kan rette skævheder op. Men når dit loft sikkert er snorlige kan du sagtens sætte pladerne op direkte på gipsloft og bruge lange skruer. 

Forskalling for gipsloft sidder sikkert med 30 cm afstand og det er netop det troldtek også skal have. Så er det bare om at opmærke forskalling. 

Du kan jo bruge et søm og slå op igennem loftet, så mærker du hurtig om der er hul bagved eller der er træ. Der er også ok at skære et lille stribe f loftet væk da det alligevel dækkes af troldtek plader. 

når du kender begge sider af 1. forskalling søger du 30 cm derfra og finder næste. Midten af hver mærkes op med blyant på væggen. Så kan du senere trække snor hvor troldtek skal begynde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg skal have monteret spots bagefter, så jeg skal have fat på en elektriker alligevel. 

Han må kunne trække de ledninger der skal til.

Skal du have spots i så skal store dele af gipsloft pilles ned. Der er ikke stort udvalg i spot der kan sidde på den lille plads som loft  fylder. 

Hvis ledninger ikke kan nå fra lampested og ned til det nye loft så er det nye kabler i store dele af hytten. Det kan blive bekostelig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også