Klimaskærm bag listebeklædning

Jeg har et spørgsmål vedr udvendig brug af træplader.
Sagen er, at jeg gerne vil beklæde et nybygget lille anneks med ristværk - altså smalle lister med mellemrum imellem (I dette tilfælde lodret beklædning)
Der skal jo en eller anden form form klimaskærm som underlag, og min tanke er at bruge vandfaste krydsfinérplader (måske OSB-plader), og behandle dem med eksempelvis trætjære eller linoliemaling.
Pladerne skal fungere som en del af den afstivende konstruktion i annekset, og skal derfor have en konstruktionsmæssig stivhed, som erstatter vindtræksbånd.

Jeg vil gerne bevare en diffusionsåbenhed, så bygningen kan ånde, da isoleringen bliver udført ved indblæsning af papiruld og indvendig diffusionsåben dampbremse I skillevæggen (altså ikke brug af traditionel diffusionstæt plastdampspærre)
Udenpå pladerne vil jeg naturligvis montere afstandslister til montering af listebeklædningen, så den nødvendige ventilation af listerne sikres.
Jeg kan ikke finde eksempler på brug af andre typer klimaskærm end de traditionelle fibercementplader.

Lyder det som en gangbar løsning?

Mvh
Bertil Sidenius

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

OSB plader vil med tiden suge en del fugt og der vil opstå skimmel og svamp. Hvad med støbeplader og male dem sorte?


 

Har også overvejet støbeplader, men jeg går ud fra, at de overhovedet ikke er diffusionsåbne med den belægning, der er på? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også