Olietank omdannet til vandtank - overflow?

Jeg er i tvivl om, hvilken kategori det tilhører, men tanken er i haven, så her lander den.

Vi har en olietank på 4000L under vores terasse. Denne er af tidligere ejer renset op og omdannet til vandtank til brug ved havevanding.
Det vi ved om konstruktionen, er, at nedløbsrør er forbundet til tanken og al regnvand opsamles heri. Der skulle være lavet en overløbsventil, så overskyden regnvand ender i kloakken.
Vi kan hverken be-eller afkræfte noget uden at grave haven op.

Nå, men her er så mit spørgsmål. Når hætten til påfyldningsstudsen er fjernet, sker der det, at der periodisk vælter store mængder vand op fra tanken. Dette sker både før, under og efter regnvejr. Men det er sker også i længere tørkeperioder.

Jeg kan ræssonere mig frem til, at der må ske et overtryk et sted i systemet, så vandet bliver presset op gennem studsen.
Men hvad kan være grunden til det?
Jeg kan ganske enkelt ikke se, hvor i systemet der skal kunne laves et overtryk, når ikke der tilføres mere vand, end der umiddelbart er plads til? Det sker jo selv i længere tørkeperioder?
Første gang vi oplevede det, skete det under en havevanding, da jeg begyndte at pumpe vand op af tanken for første gang efter indflytning.

Nogen gode idéer?

Det er ikke et problem, der skal løses. Blot et uforklarligt fænomen, jeg har brug for at forstå. :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Noget kunne tyde på at tanken ikke er ordentlig udluftet. Mener at tanke af den størrelse har et mandedæksel. Jeg vil foreslå dig at fjerne dækslet og få lavet en rørforbindelse til jordoverflade med et almindeligt "løst" dæksel. Hvis der ikke er et effektivt filter foran tanken, er der også behov for at rense tanken en gang imellem.


Søren O
Søren O skrev den 17-07-2019 20:07:29

Noget kunne tyde på at tanken ikke er ordentlig udluftet. Mener at tanke af den størrelse har et mandedæksel. Jeg vil foreslå dig at fjerne dækslet og få lavet en rørforbindelse til jordoverflade med et almindeligt "løst" dæksel. Hvis der ikke er et effektivt filter foran tanken, er der også behov for at rense tanken en gang imellem.

Hvordan finder jeg frem til det dæksel? Det eneste synlige er påfyldningsstudsen fra olietanken? 

ev elmand skrev den 17-07-2019 22:52:59

Det er nok ikke en løsning der kan "sælges" Citat Vi har en olietVank på 4000l under vores terasse.

 Den må du gerne uddybe? 

Da tanken blev monteret, var der en udluftningsventil. Den skal du blot finde. Den KAN være fjernet og lukket. Grav lidt ned inde langs huset. Normalt er det et 3” rør med en lille hætte over, ca 20-30 cm høj.

En anden ting er, at det iltholdige vand får en gennemtæring til at accelerere og tanken vil, før eller senere, bryde sammen.


 

Annonce

Den har jeg adgang til. Det er det rør, jeg kalder påfyldningsstudsen. Så det er en udluftningsventil? Det stikker op lige under jordhøjde midt på terrassen. 

Vi kommer ikke til at gøre noget ved tanken. Mener at huske, at der skulle være tale om en plast tank (uden at være sikker). Uanset hvad får den lov til at blive liggende, hvor den er. 

Bortset fra at tanken ikke er VA-godkendt, og ikke koster kr. 15.000,- ser jeg ikke noget problem i at genanvende en rengjort olietank til regnvand.

Rør til udluftning er normalt 1 1/2 tomme (ca. 38 mm indvendig). Rør til påfyldning er normalt 2 tommer (ca. 51 mm indvendig).

Når du har en studs "midt" i din terrasse vil jeg gætte på at det er påfyldningsstudsen. Prøv om der ikke er direkte lodret adgang til tanken. Er det en plast/glasfibertank sidder røret sikkert i dækslet.

Inde i byggesagsarkivet på din bolig er der sikkert en ansøgning om godkendelse til st grave tanken ned. Der står sikkert også noget om fabrikatet.


Søren O

Off topic. Jeg troede at alle olietanke som blev taget ud af drift skulle fyldes op med sand og blændes af. ?

FeuerDK skrev: Den må du gerne uddybe

undskyld jeg ikke var mere præcis. Det var et svar til indlægget lige før hvor der blev foreslået at finde mandedæksel. Jeg mener ikke det var en farbar vej, nu hvor det ligger under terassen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mon der sker en form for gæringsproces, der kommer måske nedfaldne blade ned sammen med regnvandet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis