Linolie- eller alm. maling

Så er turen kommet til døre og vinduer i sommerhuset.

Jeg er i tvivl om, jeg skal bruge linolie+linoliemaling eller alm. grunder+alm. maling. Nogle bud? Jeg har indsat et par billeder af en af terassedørene. Jeg satser på at slibe dørene helt i bund og kitte vinduer på ny.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor ligger huset? Feks vestkysten er hård ved træværk. Linolie kræver mere vedligehold og du skal HELT i bund, før strygninger.


 

Sommerhuset ligger i Rågeleje. Et stykke fra kysten, så der er ikke så stor påvirkning fra vind mv. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det du kalder alm maling er jo et vidt begreb, men de fleste moderne produkter er ihvertfald nemmere at håndtere og at opnå et godt resultat med. Holdbarheden er så nok meget afhængigt af forholdene etc. 

Jeg har selv brugt Beck og jørgensen cover plus til vinduer. De har også cover IT med lidt andre egenskaber. 


Ask

Beck & Jørgensens produkter er et godt bud, men de nye vandbaserede malinger er også et godt bud - der har været en kraftig produktudvikling over de seneste år.

Linoliemaling har den fordel, at det nedbrydes fra overfladen til forskel fra moderne oliemalinger. Det gør vedligeholdelsen langt lettere, da der ikke skal slibes i bund hver gang. 

Moderne oliemalinger lider desuden af den skavank, at de indeholder terpentin der nedbryder nåletræs naturlige fungicider (harpiks). I Danmark er langt de fleste døre og vinduer fremstillet af nåletræ.

Dette kan delvis modvirkes - men kun delvis - ved at anvende cellulosefortynder i stedet for terpentin.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Efter lidt ferieresearch har jeg fundet ud af, at der er brugt forskelligt maling på vinduerne - nogle linoliemaling andre plastikmaling, så jeg må hellere i gang med at slibe ...

Har I nogen erfaring med Flüggers wood tex-produkter?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Sommerhuset skrev den 30-07-2019 15:17:16

Efter lidt ferieresearch har jeg fundet ud af, at der er brugt forskelligt maling på vinduerne - nogle linoliemaling andre plastikmaling, så jeg må hellere i gang med at slibe ...

Har I nogen erfaring med Flüggers wood tex-produkter?

 Vil ikke anbefale flugger. Det er for dyrt ift kvaliteten. Sigma, dyrup, beck og jørgensen eller nordsjo


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg har dårlige er faringer med Flügger. 

En bekendt malede nogle træsøjler der bar en muret altan. Huset var fra 1918 og søjlerne, som var mellem 60 og 80cm i diameter og godt 5m høje, havde stået uden problemer siden huset blev opført.

Da søjlerne blev malet med Flüggers fluidum, begyndte de at rådne. Min bekendt anlage sag mod Flügger, men jeg kan ikke huske hvad forliget blev - men det blev dyrt for Flügger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også