Brugen af sit genvex anlæg?

Ja jeg ved genvex er et firma... men her bruger jeg det blot som betegnelse for et luftskifte anlæg.

Har selv lige fået genvex (fra genvex firmaet).

Nu hvor det er sommer er det måske begrænset hvad jeg får ud af det, når vinduer alligevel altid er åbne.

Men håber at det til vinter giver den friske luft der tit mangler i et lukket top isoleret 50'er hus som mit.

Men tilbage til sommertid.

Montør sagde... skru ned på 10 grader når det bliver sommer.

Så er der bare åben direkte til luft temp. udefra som pt. er en 13-14 grader.

Det giver også god mening til den varme 1. sal.

Men når vi så står op om morgenen er det små køligt i stue etage og kælder.

Måske burde den i stedet stå på 19 grader eller lignende...

Men så går man glip af den kølige udeluft om natten i soverum.

Problemet her med et genvex anlæg er at det bare er et stort anlæg uden opdelte rum eller etager.


Hvad gør i andre med genvex?



Katmus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan lave dine egne indstillinger. Læs i manualen, der er flere grænseværdier som du kan læse op på hvordan fungerer. 

Det giver ikke mening at du skal skrue ned på 10 grader. Du kan indstille dig til ud af det.

Jeg har selv en Genvex med optima 250 styring og jeg synes det fungerer super lækkert. 

Når du siger det er køligt, hvad temperatur snakker vi så om?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
katmus skrev den 17-07-2019 08:58:14

Problemet her med et genvex anlæg er at det bare er et stort anlæg uden opdelte rum eller etager.

Du kan jo selv vælge at udbygge med spjæld og en styring dertil. Men prøv nu at se om du ikke kan indstille dig ud af det. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg prøver at kigge på det og se om jeg kan finde ud af noget med indstillingerne.

Ved ikke hvad temp. det er om morgenen.

Men koldt føles det og luften der kommer ind formoder jeg er de 14 grader det er udenfor.



Katmus

Jeg kommer lige tilbage til det her indlæg.

Har kigget lidt på manualen.

Jeg kan slet ikke forstå min montørs tankegang med bare at sætte til 10 grader.

Såvidt jeg kan læse mig til, så kan jeg jo indstille alt muligt.

Sommer:

Anlægget kan jo ikke adskilles i 1. sal og stueetage, så jeg er nødt til at leve med at det puster ens temp. ind over det hele.

Om aftenen sent og hele natten vil jeg jo helst have lav temp. i sovevær.

Men stuen vil jo også få den lave temp.

Så jeg må finde et kompromis.

F.eks. sætte temp. til ikke under 15 grader indtil et par timer før vi står op.

(Tænker 15 grader er acceptabel sovetemp.)

Lad os sige det er kl. 4

Der beder jeg så anlæg hæve temp. til 21 grader indtil næste aften.

Som det er nu hvor den står til 10 grader hele tiden, så kan det godt være lidt køligt om i stueetagen om morgenen, fordi den har smidt 12 grader luft ind hele natten (hvis nattetemp er 12 grader).

Vinter:

Er det bare samme indstilling eller giver det ikke mening at kaste 15 grader luft ind mens radiatorer i stueetage prøver at holde 21 grader, eller hvordan styrer man det? :-)





Katmus

Du må forstå at selv om frisk luft temperatur indstilles til 10/15 grader betyder det ikke at by-pass spjældet først lukker når der er 10/15 grader i rummet. Men det vil lukke når den måler en frisk luft temperatur på 10/15 grader.

Jeg vil vove at påstå du aldrig vil få 15 grader i dit soveværelse om sommeren.

Jeg tror du skal prøve at måle den reelle temperatur når du går i seng, måske en gang om natten og så igen om morgenen for at du/vi har nogle egentlige temperaturer at forholde sig til.

Vinter:

Om vinteren skal du indstille styringen således at bypass-spjældet holdes lukket under en given temperatur, således at der ikke blæses frisk luft ind som er uopvarmet vha genveks. Normalt er det ikke noget man piller ved sommer/vinter.

Dette indlæg er skrevet ud fra at dit anlæg hverken har køle- eller varmeflade.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Nej nej..regner heller ikke med at den kan lave en temp på 15 grader, og slet ikke i et soveværelse på 1. sal som er blevet varmet op hele forgående dag.

Det er temp. i stuen som jeg synes er lidt kølig om morgenen, men den er selvfølgelig ikke 15.

den er måske 19 grader.. hvilket vel giver mening når den hiver 12 grader ind hele natten, hvis det er 12 udenfor om natten.

Eller hvad?

Men det vil jeg måle lidt på næste gang der er lave nattetemp.


Jeg har hverken køl eller varmeflade og uden det er det jo bare en genvex med de begrænsninger den jo har.


Katmus

Jeg vil foreslå, at du lige som mig, blot skal indstillede anlægget på bypass hele døgnet rund, her om sommeren.

Jeg mener ikke at man skal “overtænke” tingene, med de begrænsede muligheder som der er på et sådant anlæg.

Bypass funktionen indstillet på døgndrift her i sommer perioden giver et lidt mere behageligt indeklima.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis