Vippeport beslag, hvordan?

Kære alle 

Jeg har erhvervet mig en ældre vippeport men har lige 3 spørgsmål:

Er monteringen af fjederen på bolten korrekt?

Og hvordan med bunden af fjederen der sidder på kæden, skal den sidde som på billeder eller..?

Og det sidste: den korte arm med “blå streg” vipper den ud når porten åbnes eller sidder den fast i sin position hvor den er nu?

På forhånd tak :)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fjederen sidder, som den skal, og det blå beslag bevæger sig, når du åbner og lukker porten. Du skal stramme fjederen, så den hjælper med at åbne porten. Fjederen skal være stram, når porten er lukket.


fase

Lige et tillægsspørgsmål; når den automatiske portåbner ikke kan lukke porten medmindre der er ekstra vægt i bunden af porten (jeg smed lidt herregårdsten på) er det så fordi fjederen skal strammes mere? Det lader til porten stopper når den skal til at trække i fjederen når den er lidt over halvvejs lukket...

Prøv at gå den anden vej ved at slække fjederen.


fase

I starten var den slækket så når porten var åben så var fjederen ret løs. Det lader til når den så når omkring halvvejs lukket så kommer der træk i fjederen og porten tror der er modstand og stopper og kører lidt tilbage. Spørgsmålet er bare om det vil hjælpe at stramme den endnu mere eller om der skal fysisk vægt på porten :)

Annonce

Fjederen skal jo hjælpe til med afbalancere porten så du ikke skal løfte nær så meget. Hvis du ændrer på fjederen skal du lave en ny indlæring af portåbneren.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 23-07-2019 10:34:44

Fjederen skal jo hjælpe til med afbalancere porten så du ikke skal løfte nær så meget. Hvis du ændrer på fjederen skal du lave en ny indlæring af portåbneren.

 Det selvfølgelig rigtig - jeg kan selvfølgelig prøve indlæringen igen efter der er kommet beklædning på og fjederen nok sidder mere rigtigt end til start. Tak for tippet. 

Du bør frakoble motoren og justere fjedre medens du kører med porten på håndkraft. Når den går let hele vejen, og bliver oppe på plads så er den del indstillet korrekt. Ellers tror jeg du kører for meget i blinde med fjedre. 

Så skal motoren køre en indlærings tur, så skulle det kunne køre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja du skal da have beklædning på inden du kan regne med noget som helst.

Og så tror jeg du skal kikke lidt mere på fjederen. Den skal da gerne trække hele vejen når du åbner og ikke blive løs allerede halvvejs. Vil tro den skal sidde tættere på omdrejningspunktet på armen og så strammes tilsvarende mere. OG PAS PÅ: Folk har det med at komme til skade med de fjedre.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis