Carport til garage

Hej.

Jeg har i dag en dobbelt carport som er halvt integreret i selve huset. Der er altså én side som er åben ud til en hæk og så åbent i fronten hvor man kan køre ind. De to andre sider støder op til huset og er derfor lukkede.

Jeg gad rigtig godt lukke den åbne side op mod hækken helt af med en mur af en art og sætte to porte i fronten. Der vil derfor også skulle opbygges et lille stykke mellem portene og en smule i hver side af fronten, så garageportene har noget at sidde bagved.

Mit spørgsmål er nu, jeg har aldrig lavet sådan noget før, hvordan gør jeg...? Jeg forestiller mig at det kan bygges at noget gasbeton/multiplade af en art, men jeg er ikke sikker? Taget på carporten blive holdt oppe af en stolpe i midten af fronten og en stolpe i hjørnet mellem de to åbne sider. Jeg forestillede mig egentlig bare at lade dem være og så bygge rundt om dem med gasbeton/multiplader, men jeg ved ikke om det vil fungere? Jeg tænker bare, så skal mine hjemmebyggede vægge i hvert fald ikke kunne bære noget. Men hvordan sørger jeg for at der bliver lukket helt tæt mellem den nye væg og taget?
Der skal vel også støbes et fundament af en art til væggene, eller hvordan? Og hvad med isolering, så garagen evt. kan varmes bare lidt op, hvis man arbejder derude?

I dag er der fliser på gulvet og med tiden gad jeg rigtig godt have støbt et rigtigt betongulv, evt. med gulvvarme i, men det bliver for omfattende et projekt lige pt., så det venter jeg med. Jeg vil bare ikke lave noget som afskærer mig fra den mulighed.

Jeg håber der sidder nogen derude som kan hjælpe mig med hvordan pokker man får konstrueret sådan en væg+ lidt ekstra :-) 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er jo 2 muligheder. Enten mure det op eller tømre det op. 

Hvis du murer i gasbeton eller multiblokke så skal det pudses og eventuelt males udvendig. Det kunne jeg forestille mig ville skæmme i forhold til dit hus som sikkert er murstens væg.

Du skal have sokkel støbt ned i 90 cm dybde både på siden og i front. Og så hvis det skal være pænt skal du mure udvendig i samme mursten som dit hus. Dt er ret let at få tæt oppe ved remmen. Man murer bar op under med det stykke multiplade der nu passer.

Hvis du vil tømre det op, kan du måske nøjes med at fastgøre det til de nuværende stolper plus et par vinkler skruet ned i betonen ved punkt fundamentet. Så skal du have en udvendig beklædning der står godt til huset. Isolering imellem og så en indvendig beklædning. 

Når du ee kommet lidt videre og har bestemt dig, så stil endelig ekstra spørgsmål omkring detaljer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Inden du går ret meget videre, skal du vide, at ledhejseporte kræver en vis loftshøjde til skinner. Desuden kræver de meget stabile portrammer til montage.


 

uldal skrev den 17-07-2019 07:26:32

Inden du går ret meget videre, skal du vide, at ledhejseporte kræver en vis loftshøjde til skinner. Desuden kræver de meget stabile portrammer til montage.

 Lofthøjden skulle være fin nok, men jeg er ikke sikker på hvad du mener med portrammer...?

Det er væggene i begge sider af porte der skal have god styrke. Det er let at opnå både med muret og med en trækonstruktion. Der går skinner under loftet og ned på indersiden af muren på begge sider af porthullet  som styrer porte. 

Jeg kiggede lige på en tilfældig port, den kræver 20 cm højde over port hul ved standard, men kan køre med 10 cm ved ekstra tilkøb.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige fået monteret “Årets port” fra Hörmann som med Z-lavtløft beslag kun kræver 120mm frihøjde over selve porten. Derudover 90mm på hver side af porten indvendigt til montage af skinner og fjedre. 

Porten fåes i nogle forskellige standardmål. Min er 2000mm høj og 2500mm bred.

Et godt råd er at finde en port på forhånd i en standardstørrelse og så lave porthullerne efter denne. Skal porten laves på specialmål bliver porten en bekostelig affære. 

Jeg ville ikke vælge en port, der er under 2500mm bred. Nutidens biler er ret bredde. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Tak for jeres svar :-) Der er plads til to rigeligt brede porte, ellers tror jeg heller ikke min A7 bliver særlig sjov at parkere... 

Men er der nogen der ved om man kan opføre det hele i gasbeton eller multiplader, og hvordan man reelt gør..? Også i forhold til fundament til muren og fronten? 

EsserDK skrev den 17-07-2019 08:53:53

Tak for jeres svar :-) Der er plads til to rigeligt brede porte, ellers tror jeg heller ikke min A7 bliver særlig sjov at parkere... 

Men er der nogen der ved om man kan opføre det hele i gasbeton eller multiplader, og hvordan man reelt gør..? Også i forhold til fundament til muren og fronten? 

 Erik har svaret delvist på det længere oppe i tråden. Hvis du laver det i gasbeton/multiplader skal der fundament under i frostfridybde, dvs. 90cm. Fundamentet behøver ikke være ret bredt. Du kan evt. opbygge fundamentet i funda-blokke. 

Da jeg sidste år byggede garage gravede jeg render i 90cm dybde rundt hvor vægge og port skulle være. Jeg hældte derefter beton i til de første 70cm. De resterende 20cm brugte jeg fundablokke med jern og beton i. Disse blokke er efterfølgende pudset op og udgør nu soklen. 

Multiplader/gasbeton kan mures oven på fundamentet. Hvis du vælger at opbygge væggene i træ i stedet behøver du muligvis ikke fundament hele vejen rundt, men kan nøjes med punktfundamenter, som bundremmen fastgøres til. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Evt. Vil beskrivelse af materialer på eksisterende hus og evt. Billeder kunne hjælpe til at komme med bedst mulige forslag. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kan jeg da godt se. Jeg har overset svaret, det beklager jeg!

Men selve huset er pudset op, så jeg vil gerne have garagen til at se sådan ud også. 

Jeg fandt to billeder her, hvor man kan se fronten og siden af carporten. 

Hvordan ville I gribe den opgave an? :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også