Retningskifter på metaldrejebænk

Jeg vil gerne rigge min metaldrejebænk/fræser (hq400/3) op til en knap/drejekontakt der gør at elmotoren skifter retning.

I følge manualen har maskinen sådan en knap fra original, men tidligere ejer har smadret den original kontakt, så den nu kun køre "rigtig" vej rundt ift. til drejning, men "forkert" retning når der fræses og bores.

Her ser i motorens forbindelser. Der er kabler indefra mortoren ud til skrueterminalerne med de viste navne c1,v2,u1,u2,z1,z2. Fra skrueterminalerne går kablerne videre til on/off, nødstop og limit switche.

Her et closeup af motorens skilt. På nettet har jeg fundet frem til at at de to diagrammer viser forbindelser til fremad og baglæns retning.

I manualen ser man det samlede diagram over maskinens elektriske system. Jeg tænker området til højre hvor der står L R og ses et kryds netop er en retningsskifter, men jeg er usikker.

Hvis der er nogle der kan hjælpe mig på vej ville det være fantastisk. Hvilken kontakt har jeg brug for? Og hvordan skal motoren rigges ,når jeg samtidig har en knap på? På diagrammerne på motoren er der nogle kortslutinger skal de droppes når der er retningskontakt på?

mvh thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har en 3-faset motor. For os almindelige amatører, er den letteste måde at ændre omløbsretning at bytte 2 af faserne. Hvis du har et almindeligt rundt CE-udtag, kan du købe et hanstik med "fasevender" hvor du kan "dreje" de 2 af stikbenene, og således bytte om på faserne. Hvis du kun sjældent har brug for muligheden, kunne det være en løsning.


Søren O

Så vil jeg tro at det er ledningerne V1 og V2 der skal byttes for at den kører modsatte vej. "Kortslutningerne" eller lusene skal du lade sidde. Der findes helt sikkert en afbryder med omskifter der kan klare opgaven.


Søren O

ok søren, det vil jeg prøve. Tak for svar :-)

Her er en vendeomskifter LINK som kan klare opgaven. Den er i hus med samme model findes også ved samme udbyder til indbygning. Den er så lidt billigere. 

Din motor er 1 faset men det er alligevel V1 og v2 der skal ombyttes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tusinde tak!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis