For små strøer til træterrasse?

Jeg har lige bestilt træ til mit terrasseprojekt, hvor jeg anlægger træterrasse ovenpå en eksisterende plan fliseterrasse i målene 7x10 meter.

Brædderne er Jatoba 21x145 mm og strøer er 38x57 mm trykimp. fyr. Egentlig bestilte jeg så små strøer, da jeg kun har 85 mm fra fliseterrassens overflade, og op til afslutning på soklen, og jeg vil helst undgå at pille fliserne op.

Spørgsmål: er 38x57 mm strøer for små til mit projekt? Jeg tænker også på om man i samlinger (terrassebræt mod bræt) har plads nok til at skrue begge brædder i den samme strø.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan skrue to strøer sammen der hvor terrassebrædderne samles, og nej 38x57 mm er ikke for små, de skal jo ikke bære noget da de jo hviler oven på eksisterende belægning.

Jeg tænker at strøerne som min. bør gøres fast i belægningen, ellers risikere du at de slår sig - træls med en træterrasse der vipper. 

Ps. Husk pap under strøerne.   

Hej! Jeg har gjort akkurat det samme med 70 kvm terrasse. Sørg for at du klodser rigeligt op og feks med Knudsen kiler. Min ligger på 8. År uden nogen problemer overhovedet. Husk pap mellem fliser og træ. Og du behøver ikke fæstne til huset. Blot lav en ramme af lægterne og så 600 mm mellem til strøer. Hvis du er usikker undervejs om en kile vil blive liggende, feks ved døren, kan du sætte en skrue ned i flisen gennem kilen. Husk fald.

Go arbejdslyst!


 

Jeg ville også skrue en skrue gennem kilen og ned i flisen. Jeg ville også ligge pap mellem bræt og strø. 

Jeg ville i øvrigt ikke lave mere en 45cm mellem strøer, da brædderne ikke er tykkere. 

Fine svar.

Hvilke skruer kan gå direkte gennem kile og ned i flisen? Skal man ha en rawplugs i flisen for at holde?


Enig. Karmskruer er vejen frem. Forboret i flise med 6-6,5 mm bor, og 8 mm i strø og kile, så strøen trækker sig ned til kilen/flisen

Vil det sige jeg lægger strø på kiler og når det er i vater, så borer jeg for ved at bore skråt ned gennem siden af strøen, ned gennem kilen og videre ned i flisen? Og derefter sætter karmskruen i? 

Eller ville i bore ned direkte lodret oppefra?

Hej Søren. Hvordan endte du med at bore? Jeg tænker umiddelbart det nemmeste må være at gå direkte igennem oppefra?

Blev du glad for resultatet? Jeg står selv overfor nogenlunde samme projekt.

Mvh. Casper
Jeg droppede at bore strøer fast i flise belægningen. Alt ligger dermed “løst”, men med en god og omhyggelig opklodsning (tog noget tid), så ligger den helt perfekt - i hvert fald her efter et halvt års tid 😊
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis