dB måler som afbryder

Hej allesammen. Jeg arbejder for tiden på at koble en dB måler på strømledningen (eller i væggen og trække strøm derfra, hvis det kan lade sig gøre) til et stereo og afbryde strømmen til anlægget når lydniveauet overstiger en vis tærskel. 

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej her?

Alternativt kunne løsningen være at afbryde strømmen når en vis mængde strøm bliver trukket til højtalerne (der så vidt jeg ved stiger med lydniveauet).

Al hjælp er værdsat.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

10.000 kr- så er den fikset-

https://www.alpha-akustik.dk/soundear-xl

larsen56 skrev den 16-07-2019 12:23:20

10.000 kr- så er den fikset-

https://www.alpha-akustik.dk/soundear-xl

 Mange tak for forslaget, men grundet det ekstra nul vil jeg lige kigge nærmere på Gregerens forslag ;)

Gregeren skrev den 16-07-2019 13:54:33

Det kan laves for under 1000kr. Med en arduino, en mikrofon, og et relæmodul. 

Det kræver at man kan lidt simpel programmering. 

Skal det være et bestemt board jeg køber? Det skal jo bare kunne plugges til relæet og mikrofonen og styres over terminal, så der behøves ikke være skærm på tænker jeg?

Jeg kan ikke selv programmere, men er ret habil til fjernkontrol med terminal (primært på Linux).

 

Køb en Micro eller Uno. 

Til den mængde kode du skal bruge, kan du YouTube dig frem til programmeringen. 

Der findes garantert alderede en kode stump på et forum man kan kopier. 


Elektronikteknikeren

Eltako A R12 D X - 230 V eller  Schalk IMR 3 eller Schalk IMR U3

Lad den måle strøm til højtaler og smide forsyningen til forstærker. Bemærk dog at hvis du bare klipper strømmen til forstærkeren giver det en ordendtlig flanke i højtalerstrømmen. Det kan de dø af. Gode forstærker har derfor en soft shutdown  ved regulær nedlukning.

Det helt rigtige vil være at sætte en limiter, så kan man ikke kan spille højere uanset hvor højt input man giver forstærkeren.
Thomann "the t.racks Limit 2/2" lyder fint så længe den ikke træder i aktion. Når den gør, er det clipper den så voldsomt at ALLE med lidt smag for musik skruer ned med det samme. 

Hos os kører den i et beboerlokale. Virker 100% efter hensigten. 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis