Oktan 95 eller 100

Hej til Jer.

Der skal som sådan ikke laves noget. Men ville høre. Jeg har en Polo 9n med 1,4fsi benzin motor, der står at den skal ha 98oktan parentes 95 Den har jo så altid kørt 95 da det var det som man kunne få. Nu er der så kommet 100oktan Så er spørgsmålet får jeg/ motoren noget ud af at gå over til 100. Når man køre med 95 så vil bankesensoren vel ændre på tændingen? men kan motoren så nu finde ud af at jeg hælder noget med højere oktan på?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Der skal som sådan ikke laves noget.... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kompressionstrykket er det tryk, som opstår pga at stemplet føres op i cylinderen. At trykket inde i cylinderen, under forbrændingen, stiger pga ændrede forhold i forbrændingen, har intet med kompressionen at gøre. Men OK forsøger at bilde os noget ind.

Jeg kan da godt forstå benzinselskaberne, -de skal sælge det samme kedelige produkt år ud og år ind. De er nok misundelige på feks bilfabrikanterne eller tøjfabrikanterne, som kan sætte en ny og spændende model på markedet næsten hvert år.


Venlig hilsen
Knud

Kompression endres jo ikke,  om du har sugemotor, turbo eller kompressor. Den er fx 11:1, sugemotor,  eller fx 9:1 turbo. Svare til plads mellem stempel og top.

LL1 skrev den 22-07-2019 21:02:42

Kompression endres jo ikke,  om du har sugemotor, turbo eller kompressor. Den er fx 11:1, sugemotor,  eller fx 9:1 turbo. Svare til plads mellem stempel og top.

 Jo med turbo kan kompression hæves. 

Ikke den mekaniske kompression mellem cylinder, topstykke og stempel, men kompressionen af luft/brændstof da ladetrykket gør at der er mere medie at komprimere, end ved en sugemotor. 

Endvidere er fabrikanter begyndt at lave biler med variabel mekanisk kompression, kig f.eks. på Toyotas udgave af en sådan motor. Her kan man forskyde krankakslens forbindelse til stempelet. 


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis