Oktan 95 eller 100

Hej til Jer.

Der skal som sådan ikke laves noget. Men ville høre. Jeg har en Polo 9n med 1,4fsi benzin motor, der står at den skal ha 98oktan parentes 95 Den har jo så altid kørt 95 da det var det som man kunne få. Nu er der så kommet 100oktan Så er spørgsmålet får jeg/ motoren noget ud af at gå over til 100. Når man køre med 95 så vil bankesensoren vel ændre på tændingen? men kan motoren så nu finde ud af at jeg hælder noget med højere oktan på?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Der skal som sådan ikke laves noget.... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

fabrin  Jeg har det her fra https://www.circlek.dk/dk_DK/pg1334101050953/privat/miles/Oktan95.html    det er er ikke kun cirkel-k som fremføre det. Men det er rigtigt at motoren kompensere for det lavere oktantal hvilket også medføre lavere præstation af motoren. 

Så vidt jeg kan finde ud af så køre motorstyringen hele tiden til grænsen for bankning før den ændre tændingen og skulle derfor finde ud af at oktanen ændre sig. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men det var noget med at motorstyringen i nogen grad husker  din køre måde. Hvis det er tilfældet tænker jeg at man kan koble batteriet fra et par min så starter styringen på fabriksindstillinger.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Knudr.

Kompressionstrykket ændres ikke i forhold til hvis du måler kompressionen ved en test på varm motor med en krompressions tester. Men der sker det i motoren når den køre og tændrøret antænder benzin/ luftblandingen så bevæger flammefronten sig fra tændrøret og og væk det medføre et kæmpe trykstigning. Med lavere oktan tænder den senere tættere på tdc herved opnås ikke den samme  kompression/tryk og motoren performere dårligere.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Højere oktantal har intet at gøre med energiindhold i benzinen. Oktantallet angiver benzinens selvantændingspunkt vs. kompression.

Motorstyringen analyserer hele tiden om der er selvantænding v.hj.a. bankesensoren og stiller tændingen tilbage hvis det sker. Med lidt højere oktantal kan tændingstidspunktet sættes optimalt.

Vi taler om marginaler her. Og der er absolut ingen grund til at bruge højere oktantal end motoren er specificeret til, det letter kun tegnebogen.



Bent Andersen.

Påstår du dermed at cirkel k lyver? 

Men hvad er oktan, og hvordan er effekten på den nye benzin? Det har vi spurgt seniortekniker hos FDM, Jørgen Jørgensen, om. Bilen vil måske kunne komme til at køre lidt længere på literen, fordi der er lidt mere energi i benzinen. Men det bliver svært at mærke i praksis, fordi der er så mange andre forhold, der spiller ind, siger Jørgen Jørgensen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

En hel del moderne turbomotorer får bedre præstationer på højere oktan brændstof end 95. Dvs. billig tuning. 

På en turbomotor er det jo også ladetrykket og ikke kun tændingen der kan reguleres efter brændstoffets beskaffenhed. Med højere ladetryk opnås en højere kompression af luft/benzin blandingen. 


Elektronikteknikeren
Annonce
kovas skrev den 21-07-2019 19:24:04

Bent Andersen.

Påstår du dermed at cirkel k lyver? 

Men hvad er oktan, og hvordan er effekten på den nye benzin? Det har vi spurgt seniortekniker hos FDM, Jørgen Jørgensen, om. Bilen vil måske kunne komme til at køre lidt længere på literen, fordi der er lidt mere energi i benzinen. Men det bliver svært at mærke i praksis, fordi der er så mange andre forhold, der spiller ind, siger Jørgen Jørgensen.

Jeg ved ikke hvem cirkel k er.

Men energiindholdet i 92, 95, 98 og 100 oktan er eksakt det samme, måske en lillebitte smule mindre i højoktan p.gr.a. de ekstra additiver, men det er uden betydning. Jørgen Jørgensen taler mod bedre vidende eller også er han fejlciteret.

"Die Oktanzahl ist jedoch kein Maß für den Energiegehalt oder für eine bessere Verbrennung. Mehr Leistung kann aber nur durch die Anpassung der Motorenparameter auf den Kraftstoff erreicht werden, nicht jedoch nur durch eine Betankung mit einem Ottokraftstoff mit höherer Oktanzahl."

https://www.oiltanking.com/de/news-info/glossar/details/term/oktanzahl-roz-moz.html

Kender ikke dine evner i fremmedsprog, men der findes oversættelsesprogrammer.

EDIT: nu så jeg dit link til cirkelk. De siger præcis det samme som jeg og de andre links:

1: du kan ikke øge motoreffekten ved at tanke højere oktantal.

2: du kan øge motoreffekten ved at øge kompressionen (f.eks. ved topstykkeplanslibning), men dette kræver at du tanker højere oktan.


1: du kan ikke øge motoreffekten ved at tanke højere oktantal.

Jo da, med moderne motorers sensorer, det være sig  bankesensor og/eller flexfuelsensor, justeres ladetryk og tænding til optimal udnyttelse af det tankede brændstof. 


Elektronikteknikeren

Det er ikke vigtigt for mig at få ret, men jeg forstår ikke din påstand sammenlignet med dette citat fra cikel-k Oktan 95 benzin indeholder mere energi i dets højere vægtfylde, og leverer derfor mere energi til din motor, så du kører længere på literen. Du kan faktisk spare helt op til 15 øre pr. liter i nedsat brændstofforbrug, ved at tanke oktan 95 fremfor oktan 92.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

OK skriver:

"Er oktantallet derimod for lavt, vil bilens motor justere tændingen og reducere kompressionstrykket, så du undgår tændingsbanken. Tændingsbanken sker, når benzinen antænder i ukontrollerede eksplosioner. Det giver i sidste ende færre hestekræfter og lavere ydeevne."

Og hvis motorer virkelig ikke kan ændre kompressionstrykket, så taler OK usandt, og dermed vil jeg konstatere at OK kun er ude på at bilde den uvidende pøbel noget ind, for at øge deres benzinsalg.

Engang for mange år siden, var der et benzinselskab, som bildte folk ind at der var en tiger i tanken :) Måske var der nogle, som troede på det.



Venlig hilsen
Knud

Hej knudr.

Jeg synes ik man kan sige at ok lyver. Forskellen ligger i at kompressions forhold og kompressionstrykket er to forskellige ting.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis