Oktan 95 eller 100

Hej til Jer.

Der skal som sådan ikke laves noget. Men ville høre. Jeg har en Polo 9n med 1,4fsi benzin motor, der står at den skal ha 98oktan parentes 95 Den har jo så altid kørt 95 da det var det som man kunne få. Nu er der så kommet 100oktan Så er spørgsmålet får jeg/ motoren noget ud af at gå over til 100. Når man køre med 95 så vil bankesensoren vel ændre på tændingen? men kan motoren så nu finde ud af at jeg hælder noget med højere oktan på?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis bilen har turbo får du mærkbart flere heste og bedre moment. Også ved 100oktan VS. 98. Den ekstra pris sparer sig i øvrigt ofte selv hjem, da motoren formentlig kvitterer med en lidt bedre brændstoføkonomi. Sådan er det typisk på de små turbomotorer fra VAG gruppen.

Prøv selv at tanke en hel tank 100oktan næste gang, og læg mærke til om bilen bliver kvikkere og kører længere på literen. 

Dog skal du naturligvis køre som du plejer hvis du skal lave sammenligningen. 

Du får lige en video om det. 


Elektronikteknikeren

Hej 

Tak for svar.

Nej der er ikke turbo på den. Men Motoren må vel stille tændingen til senere ved 95oktan, så spørgsmålet er hvor meget der mistes. Jeg snakkede lige med en mekaniker fra før bankesensorens tid.  Han sagde at det var ikke sikkert at jeg kunne mærke forskel, men han var sikker på at motoren kunne. Det koster 11% mere så det er nok svært at spare hjem. Men tror jeg vil prøve et par tankfulde for at se om der er en forskel. Der er mange forskellige opfattelser på nettet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Er oktantallet ikke mål for bankefastheden? Et højere oktantal giver vel ikke en benzin med større energiindhold eller hvad?


fase

Jo der er højere energi indhold i højere oktan. det er faktisk sådan at oktan 92 har så meget lavere energiindhold at det er ca 10øre dyre/l  i forhold til oktan 95. Jeg har ikke lige fundet forskellen på 95 og 100. det er derfor at man er ved at udfase oktan 92. Men det er klart at der kræver at motoren kan udnytte det højere energiindhold.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas, kan du henvise mig til et sted, hvor jeg kan få noget at vide om energiindhold i benzin, for jeg tror, at i en moderne motor med høj kompression er, tændingssystemet indrettet til at kompensere for et lavere oktantal. Det medfører så at bilen kører kortere på literen.


fase

Man kan google boosted. Her har man lavet en sammenligning af de forskellige oktantal og fabrikater. Tænk sig, Brugsens oktan 100 er bedst!


 

I brugsens reklame for oktan 100, står der at motoren ændrer tændingsindstilling og kompressionstryk efter det oktantal den benzin, der bliver påfyldt.

Er der så nogen her, der kan fortælle mig, hvordan motoren registrerer oktantallet i tanken, og især hvordan den ændrer kompressionstrykket?


Venlig hilsen
Knud

https://www.ok.dk/privat/hjaelp/bilen/braendstof/hvorfor-har-ok-oktan-100

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis