Slibning af gammel terrasse

Jeg har en gammel sortmalet træterrasse som er godt slidt - malingen skaller af flere steder. 

Jeg havde tænkt mig blot at male den sort igen, men overvejer også at slibe den ned og give den noget olie.

Den ligner meget den her: https://as-gulvafslibning.dk/billeder-af-gulvafslibning/6-traeterrasser/

Er det så simpelt som at leje en gulvsliber og slibe det ned, grunde det og så olie? Eller mangler jeg nogle steps?

Hvad gør man med de søm der sidder i terrassen, kan man bare køre over dem?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du lejer en gulvsliber, tager en kørner og går alle søm efter, efter slibning, går du terrassen efter med en lille båndpudser, for at tage den sidste rest maling, der kan ligge i hule brædder og kanterne. Nu køber du en langhåret, billig malerrulle og et skaft. Hæld terrasseolie op i en malerbakke, du har foret med en plastpose og ruller løs. Lad tørre og nyd sommeren.


 

Du skal ikke grunde det inden du bruger olie. Normalt olierer man med pensel men hvis du vil bruge en rulle vil jeg anbefale dig at bruge en korthåret rulle så den ikke fnulrer. Når du har smurt olie på så tager du et viskestykke der ikke fnulrer og tørrer overfladen efter 5-10 minutter. Kludene kan selvantænde så smid dem i en spand vand når du er færdig.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg har brugt metoden på 3 store terrassen i 13 år, uden fnuller. Mht aftørring, så vent 1/2 time, inden du evt gør det. Olien skal lige have chancen for at trænge ned i træet.

PS et lille tip. Hvis du hælder en smule olie med farvepigment i (feks grøn) nedsætter du nedbrydning af de ultraviolette stråler.


 

Tak for gode svar!

Det virker rimelig tilforladeligt - jeg var ikke klar over jeg kunne springe grunder over.

Ifht slibning - kan jeg bruge en almindelig slibemaskine på kanter eller skal jeg ud og have fat i en båndpudser? 

Mht søm - er det kun hvis de stikker op at jeg skal gå dem efter - hvis de bare planer med brædderne, så kan jeg køre dem over med gulvsliberen? 

Jeg ville slå alle sømmene ned inden du begynder at slibe, bare et enkelt sømhoved vil helt sikkert rive slibepapiret i stykker, eller i bedste fald slide det langt hårdere end træet gør.
Tænk på at du hurtigt har slebet et par mm af træet, og så er du nede ved sømhovederne...
Og det er slibepapiret der er det mest kostbare i sådan en omgang   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Du skal undersænke ALLE søm. Mht pudser, kan du da godt bruge en rystepudser, det tar bare længere tid. Målet er, at få den sorte maling af.

PS hvis der sidder små fragmenter, der er genstridige, så pensl dem med brun sæbe og læg en stump folie over. Dagen efter hopper det af af sig selv.


 

Modtaget!

Er der noget man skal være særligt opmærksom på med sådan en ældre træterrasse eller er det bare at slibe den ned og derud af?

Hvad er ideen med at tørre efter med en klud? 

djman skrev den 16-07-2019 15:13:32

Hvad er ideen med at tørre efter med en klud? 

 Hvis du ikke tørrer efter kommer det overskydende olie til at ligge på overfladen og din terrasse vil derfor blive klistret da olie ikke tørrer som vand feks


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Hvis du køber den tynde terrasseolie og kombineret med en udhungret stak brædder, vil den suge som Tampax en sommermorgen. Men gå den da efter, når du har kørt olie på. Det skader ikke. Selvfølgelig kan du ikke gå på den samme dag.

Ekstra opmærksom? Tja... hvis du observerer store knastudfald og lange splinter kunne du overveje at hive de par brædder op og skifte til nye. Der går et år inden de ligner de gamle.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også