Må lærling udføre hele opgaven?

Hej LDS,

Jeg fik en håndværker til at lave mit gulv for nylig. I løbet af opgaven fandt jeg ud af at det var hans lærling, han havde sendt. Er det lovligt? Må en lærling udføre hele opgaven uden at have en svend med?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det skulle der ikke være noget i vejen med, jeg kørte ofte selv på opgaver i den sidste del af min tid som lærling. Nok her man lærte mest, da man selv skulle tænke lidt mere, end hvis man gik med en svend.  

Går ud fra at hans mester har vurderet at han kunne klare opgaven med dit gulv. 


Tidligere kongelig priviligeret tømrersvend

Nu er det jo næppe autorisationskrævende at lave gulv. Moralsk? Tjah det kommer vel bla an på om fx lærlingen er ny eller om vedkommende er næsten udlært.

Mange tager vel også en reduceret timeløn for en lærling, ihvertfald først iforløbet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja selvfølgelig må mester sende en lærling uden, at der er en svend med. Når lærlingen er i slutningen af læretiden, skulle han gerne kunne arbejde selvstændigt. Var der for øvrigt noget galt med arbejdet, siden du spørger?


fase

Ja prisen 😄. Det blev en del dyrere end mester udtrykte. Desværre var det en mundtlig aftale. Det bliver den sidste jeg laver. Desuden var der en del revner i tyndpudset før han lagde gulvet. Jeg spurgte flere gange mester om det ikke var et hvortil han forsikrede mig om at det INTET problem var. Overordnet set er jeg ok tilfreds - bortset fra prisen - men er lidt bekymret for holdbarheden pga revnerne og den generelle hurtige afvikling af arbejdet. F.eks. overholdt han ikke materiale instruktionen ved at lime og lægge undergulvet og gulv samme dag. Så mange småting der gør en lidt nervøs down the line. Hvis lærlingen nu havde leveret et super job, ville jeg heller ikke spørge. Tak for svar i øvrigt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis