Isolering af skur

Hej 

Vi har købt et nyt hus, hvor skuret er beklædt med cembrit planker (se foto). 

Vægstolperne er 100 mm, mens dem i loftet er 150 mm. Jeg har tænkt mig at isolere det med 70 mm i væggene og en 15 mm træplade. Loftet med 95 mm og troldtekt. Der hverken er/eller kommer nogen varmekilde derude. 

Skuret lukker ikke helt tæt i bunden ved de nederste cembrit planker hele vejen rundt, så der kommer lidt luft ind den vej. Loftet er helt tæt med tagpap.

Skal jeg være nervøs for råd/fugt bag isoleringen på sigt? 

På forhånd tak for jeres hjælp. 

- Rasmus

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil isolere, er den første betingelse, at skuret bliver tæt. Dvs du må finde en gangbar løsning på den sprække for neden. Hvorfor nøjes med 70 mm i væggene? 95 mm er ligeså billigt.


 

Rasmus B skrev den 15-07-2019 18:52:24

Der bliver vel tæt, når jeg lukker af med isolering og plade? :) 

Jeg vil bruge 70 mm, så der er ca. 3 cm ud til cembritpladerne. Hvis de kommer til at ligge helt op ad, så kommer der vel råd i bjælkerne.

 Hvis der alligevel ikke er nogen udluftning bag isoleringen, er det vel ligemeget om der er luftrum eller ej, normalt laves det f.eks med 25mm luft mellem beklædning og vindpap/isolering, også udluftning. uden udluftning er der vel ingen grund til at lave luftrum..

Det skal siges jeg kender flere der har isoleret helt ud til beklædningen på deres uopvarmet skure, og har ikke hørt om problemer med råd. 

Der er jo udluft i bunden. Det er derfor, at jeg vil lave et mellemrum på 3 centimeter for at undgå råd i stolperne. Hvis jeg ligger 95 mm i, så er det lukket helt tæt, og så er jeg bange for råd?

Rasmus B skrev den 15-07-2019 20:18:01

Der er jo udluft i bunden. Det er derfor, at jeg vil lave et mellemrum på 3 centimeter for at undgå råd i stolperne. Hvis jeg ligger 95 mm i, så er det lukket helt tæt, og så er jeg bange for råd?

 Okay så har jeg læst det forkert. men er den udluftning ikke helt ind skuret, eller er den kun til bag beklædningen?

Og loftet er helt tæt med tagpap, skriver du? men lige netop der skal der jo være udluftning, mellem isolering og tagpap. 

Annonce

Rundt med soklen sidder en plade, der går ca. 10 cm op. Der hvor denne plader møder cembrit plankerne, er der en lille revne med luft, fordi planken ikke lukker helt tæt herpå. Det er det, jeg mener med udluftning :) Hvis jeg så laver 2-3 centimeter ind til før isoleringen starter, kan luften jo ventilere bagved. Hvis jeg brugte 95 mm, så ville det vel lukke for luften og der kunne komme råd? 

På loftet er der 15 mm, hvor jeg vil lægge 95 mm, så er der afstand. Men der kommer jo ikke noget “nyt” luft ind der.

Hej. 

Brug den isoleringsmængde somdu beskriver for at skabe nok ventilering bag facade beklædningen og tagbelægningen. 

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Rasmus B skrev den 15-07-2019 20:51:43

Rundt med soklen sidder en plade, der går ca. 10 cm op. Der hvor denne plader møder cembrit plankerne, er der en lille revne med luft, fordi planken ikke lukker helt tæt herpå. Det er det, jeg mener med udluftning :) Hvis jeg så laver 2-3 centimeter ind til før isoleringen starter, kan luften jo ventilere bagved. Hvis jeg brugte 95 mm, så ville det vel lukke for luften og der kunne komme råd? 

På loftet er der 15 mm, hvor jeg vil lægge 95 mm, så er der afstand. Men der kommer jo ikke noget “nyt” luft ind der.

 Jamen så er der jo lidt luft til væggene, men jeg tror loftet har mere brug for udluftning, et sort tag, kraftig sol, så bliver der hurtigt meget varmt, og om natten køles det ned igen, jeg er ingen ekspert, men det ville bekymre mig mere end væggene.

Hej Martin

Tak for svar. Det vil jeg gøre. Er det lige meget, at loftet er helt tæt, så længe jeg holder afstand på ca. 5 cm mellem isolering og tagbeklædningen? Der kommer jo ikke noget “nyt” luft derind. 

Loftet skulle gerne ventileres og ikke være tæt. Nu ved jeg ikke lige hvordan det ser ud inde og udefra mellem facade og tagkonstruktion? 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis