Død SMEG ovn

Kære Lav-det-selv,

Jeg har en SMEG ovn/komfur af modellen cx61vmls5 (el-ovn med gaskomfur tilsluttet bygas), som ikke reagerer og ikke har gjort det siden jeg over et par timer bagte pizzaer på højeste temperatur. Jeg håber derfor, der er nogle derude på forummet, som måske kan hjælpe med at få gang i ovnen igen.

Jeg har nu fjernet bagpladen på ovnen, og der blev jeg bl.a. mødt af det syn, I finder på de to billeder nedenfor. De to enheder, henholdsvis en blå og en grå, vil jeg her kalde sikringer, uden dog at vide, om det er korrekt. (TILFØJELSE: Den blå enhed er en 190 grader sikring og den grå enhed er en 100 graders sikring)
Jeg har med et multimeter undersøgt, om der er gennemgang i begge enheder. Det er der IKKE. Jeg håber naturligvis derfor, at jeg blot kan købe to nye sikringer, og så er den klaret. Men den voldsomme varme, som særligt det sorte kabel på det første billede har været udsat for, bekymrer mig, og derfor kan jeg godt frygte, at det ikke kun er sikringerne, den er gal med. For som I muligvis kan se på det første billede, er isoleringen omkring det sorte kabel begyndt at krakelere/smelte - noget der i øvrigt også har sat spor på den blå enhed.

På baggrund af ovenstående og de to billeder vil jeg derfor gerne høre, om der er nogen af jer, der - ud fra de forholdsvist begrænsede oplysninger - kan hjælpe med at diagnosticere min ovn? 

Jeg ved, det er ganske få oplysninger, men jeg har lige nu svært ved at gå videre i diagnosticeringsprocessen, og det er derfor, jeg skriver til jer nu.

Bedste hilsner

Søren

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det nu er som du skriver at der ikke er gennemgang i sikringer så få dem skiftet. Ligeledes skal det stik der smeltet også skiftes..... 

Hej begge to,
Mange tak for svar.

Jeg har fundet lignende sikringer på Nettoparts. Derudover påtænker jeg at købe nye kabelsko, som skal erstatte den kabelsko på billedet.

Til uldal:
Det der med 'varmereflektorer' ved jeg simpelthen ikke, så det kan jeg ikke engang svare dig på.
Ovnen stod allerede i lejligheden, som vi overtog for et par år siden. Om den tidligere ejer har lavet justeringer eller lign. ved jeg ikke noget om, desværre.

Endnu en gang tak for svar!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis