Isolering i støbning af nyt gulv

Hej Alle


Håber I vil svare mig kort på dette, da jeg ikke har kunne finde noget entydigt svar nogle steder.


Hvis man brækker et gulv op for at støbe gulvvarme, hvordan skal opbygningen så være?

Det vil være kanon hvis nogle har links eller kan fortælle hvad kravene er til lagenes tykkelse


Jeg tænker følgende opbygning:

1 Lag: Sten (Tykkelse xx/mm?)

2 Lag: Stabilgrus stampet (Tykkelse xx/mm?)

3 Lag: Flamingo (Tykkelse xx/mm?)

4 Lag: Rionet med PEX slanger (Tykkelse xx/mm?)

5 Lag: beton dæk (Tykkelse xx/mm?)

6 Lag: Afretning (Tykkelse xx/mm?)


Er jeg helt galt på den?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad skal der på af gulvbelægning og hvilke rum? 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Er ikke 100 meter mester.. men er i gang med det samme så vover at svare.. om end lidt forsigtigt..

Her under er hvad jeg har kunne samme af råd og vejledning i byggemarkeder, hos fagmænd og gør det selv folk.. det lader ikke til at der er en helt præcis måde at gøre det på.. men jeg kører ud fra nedenstående ..

Dine tykkelser har lidt at gøre med hvor din færdige højde skal være.

Dine sten i punkt 1 er jeg ikke helt sikre på er nødvendige, andet end hvis du har brug for fyld.. men tror det er smartere at fylde op med stabilgrus

Stabilgruset kan du så lægge i det lag du ønsker 

Men læg 3-5 cm alm stampet sand/grus ovenpå til at rette af med for det er meget nemmere at arbejde med end stabilgrus..

Flamingo kommer skal du gerne op på 400 mm hvis muligt.. så burde du være med på de fleste krav.. husk det stiller krav til formstabilitet af flamingoen. Hvis du bruger jackopor skal du mindst ha S80 (S60 er kun godkendt til 350mm)

Hvis du ikke kan komme op på 400 mm flamingo så kan du bruge deres SuperEPS som isolerer 30% bedre end almindeligt... Sundolitt har lignende begrænsninger med tryk og samme løsning med en udgave der isolerer bedre.

Du skal huske kant isolering .. om det er hele vejen rundt om gulvet eller kun ved ydervægge er lidt alt efter hvem man spørger.. det samme gælder tykkelsen på denne.. har hørt alt mellem 10mm er fint.. og jo mere jo bedre.. men det kommer jo så også an på hvad du skal have på af overgulv.. som skal dække hen over kantisoleringen.. for du skal jo ikke lægge 100 mm kantisolering hvis du lægger 50*50mm mosaik ovenpå...


Rionettet er de gængse anbefalinger 6mm men måske det er muligt at nøjes med 4mm - omend der vist ikke er den store prisforskel så måske dumt at spare der.. Husk nettet skal løftes fra flamingoen... Evt med dertil beregnede AL lister.. eller gamle beton stykker eller lign... Men ikke noget organisk/der kan rådne..

Gulvvarme slanger fås i flere tykkelser og bindes direkte på rionettet.. enten med dertil indrettede bindere.. eller strips(husk at klippe overskydende strip af.. ellers kan de rejse sig og stikke ud af beton når du støber )

Betondæk minimum 100 mm for sikring mod radon.. hvis flamingo er tæt nok (sprækker osv kan tætnes med brønd-skum) så burde der kunne støbes med selv-nivelerende beton og så burde klappelag være overflødigt (det kommer jo lidt an på hvem der støber...og had vedkomne tør love om egne evner..:)

Alternativt kan du støbe beton 1-2 cm for lavt (stadig mindst 100 mm) med vilje.. og så lægge klappelag ovenpå for at ramme højden helt præcist.


YODA der kunne nok være behov for lidt mere præcision.

Der skal ikke stabilgrus nederst. Der KAN bruges grus som kapilærbrydende lag ellers skal de nederste 10 cm af flamingoen betragtes som kapilærbrydende, men så må det stykke ikke regnes med i isolerings tykkelse. 

Der skal radonsikres rundt ved kanten både med og uden randisolering. 

Der er omsonst at lave kantisolering ind imod rum der er opvarmede. 

Det man laver til sidst for at rette af skal helst være mindst 2 cm og hedder pudselag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for præcisering.. EV elmand

Den med randon sikring langs kant havde jeg glemt at skrive.

Og super info med tykkelse på pudselag. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis