Koteplan og niveauplan

Hej. 

I forbindelse med nybyggeri i 2011 er der afsat en kote til niveaulplan som hedder 9,26. 

Er der nogen som kan foklare mig hvad det betyder og hvordan jeg finder højden på niveauplanet? 

Tak


 Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt har en kote sit udgangspunkt havets niveau, kote 0,0 (meter)

Jeg formoder at niveauplanet er den givne kote som husets stueplan ligger i.

Giver det mening at nybyggeriet fra 2011, ligger 9,26 meter over havets overflade?

Din Kommunes Tekniske Forvaltning bør ligge inde med givne koter.

Man skal være opmærksom på at koter nogle gange er relative. Som regel tager man udgangspunkt i en relativ kote i +10,00 hvor det refererer til fx. et kloarkdæksel i vejen, overkant sokkel eller en anden fast højde. Det vil altid stå på tegningen hvis en kote er relativ. Hvis der er tale om absolutte koter referer man til DVR90 det vil ligeledes fremgå af plantegninger.

Jonathanhandyman skrev den 14-07-2019 20:45:30

Man skal være opmærksom på at koter nogle gange er relative. Som regel tager man udgangspunkt i en relativ kote i +10,00 hvor det refererer til fx. et kloarkdæksel i vejen, overkant sokkel eller en anden fast højde. Det vil altid stå på tegningen hvis en kote er relativ. Hvis der er tale om absolutte koter referer man til DVR90 det vil ligeledes fremgå af plantegninger.

 

GSH skrev den 14-07-2019 19:46:54

Normalt har en kote sit udgangspunkt havets niveau, kote 0,0 (meter)

Jeg formoder at niveauplanet er den givne kote som husets stueplan ligger i.

Giver det mening at nybyggeriet fra 2011, ligger 9,26 meter over havets overflade?

Din Kommunes Tekniske Forvaltning bør ligge inde med givne koter.

 Ja der står skrevet relativ kote. 

Byggeriet ligger hvad jeg kan se i google earth, 74 meter over havets overflade. Så de 9,26 giver ikke mening forhold til det. 

Hmmmm


 Vh.

Jeg har disse tegninger. Der står noget om en galgekote på 10.00. Er det målt ud fra denne? 


 Vh.

Google lige BR 10, Bilag 1, som jeg vedhæfter. På side 2 nederst, B 1.1.4, fremgår det mere.

Hvor den relative kote 9,26 findes , samt hvor kote 9,26 har sit udgangspunkt med kote 0,0 kan jeg ikke sige. Som tidligere svar/indlæg er kote 10,0 lig med overkant sokkel/underkant ydermur.

GSH skrev den 15-07-2019 09:22:35

Google lige BR 10, Bilag 1, som jeg vedhæfter. På side 2 nederst, B 1.1.4, fremgår det mere.

Hvor den relative kote 9,26 findes , samt hvor kote 9,26 har sit udgangspunkt med kote 0,0 kan jeg ikke sige. Som tidligere svar/indlæg er kote 10,0 lig med overkant sokkel/underkant ydermur.

 Jeg har fundet på tegningen et "fixpunkt, elskab top" KT. 10.00 

Så kan jeg vel gå ud fra at det er nulpunktet og kote 9,26 er 74 cm under elskab top? 


Jeg spurgte kommunen hvad jeg skulle gøre og de siger at jeg blot skal måle fra naturligt terræn når det ikke skråner mere.. 




 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis