Vvs - højder på koblingsdåser

Hej, 

Jeg har et spørgsmål til højden for placering af diverse vvs koblingsdåser i badeværelset. 

Hos diverse leverandører af standardelementer til byggeri kan findes fx følgende anbefalinger for udsparinger:

https://betonelement.dk/betonelementer/projektering/vvs-udsparing-i-vaegge/

http://www.gandrupelement.dk/CustomerData/Files/Folders/6-certifikater-og-vejledninger/243_standard-vvs-udsparinger-clm.pdf

https://www.praefa.dk/uploads/nA2btCrf/VVS-udsparingerstandard.pdf

Der kan jeg se følgende:

-Bruser udsparing højde over gulv: 1100 mm

-Håndvask udsparing over gulv: 650 mm

-Toilet udsparing over gulv: 250 mm

Men når jeg så læser på diverse fora står der fx at brusearmatur som standard sidder ca 1100 mm over gulv. Det må jo så være målt fra gulv til center af koblingsdåse. 

Hvis udsparingen så laves i 1100 mm, så kommer hullet i koblingsdåse jo reelt til at sidde lavere, fordi hullet ikke sidder helt i toppen. 

Så mit spørgsmål går på om man bare tager udgangspunkt i udsparingsmål og sætter dåse ind, og så bliver den reelle højde på udtaget i dåsen så lidt lavere? 


I øvrigt, hvad skal afstand mellem udtag til håndvask være? 

Hvad er højde på udsparing til blandingsbatteri til badekar? 

Håber evt en vvs kigger med. 

På forhånd tak og god dag, 


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor måle til "center koblingsdåse"? Det er da mest naturligt at måle til center af "udløbshul". Højden skulle jo gerne blive den samme uanset hvilken retning tilgangsrøret (rør i rør) kommer fra.


Søren O
Søren O skrev den 14-07-2019 11:43:19

Hvorfor måle til "center koblingsdåse"? Det er da mest naturligt at måle til center af "udløbshul". Højden skulle jo gerne blive den samme uanset hvilken retning tilgangsrøret (rør i rør) kommer fra.

 Det var selvfølgelig center af udløbshul i koblingsdåse jeg mener. 

Jeg plejer at sætte dåserne 20 cm mellem hinanden under håndvasken. Det kommer an på højde af badekar og hvad slags armatur du vælger.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Nu er det blevet ret populært med cooker eller hvilken fabrikat man nu vælger. Den skulle gerne finde plads i det ene hjørne i vaskeskabet, hvorfor det ikke er optimalt at sætte vand tilslutning lige i midten, mn lidt ud til den ene side af vaskeskabet.

 For at undgå at få rør op igennem bunden af skabet vil jeg foretrække at både afløb og vand kommer ud fra væggen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu tror jeg der er tale om et badeværelse, og der har de færreste cooker.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det er sgi da rigtig, jeg havde hele huset i tankerne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis