Sandfangsbrønd og faskine, overløb.

Hej. 

Jeg har etableret tagrende og efterfølgende lagt 110mm pvc rør i jord med rigelig fald(+-3-5 cm) jeg har naturligt fald ned på marken. Planen er at der skal nedgraves en sandfangsbrønd som skal gå til en faskine, ca dimensioneret til 1/2 side af hus.  

Min teori går på at selv hvis jeg underdimensionerer faskinen, de få gange der vil komme voldsom regn, der vil den blot blive fyldt og sandfangsbrønden vil så løbe over, eller vil det lave tilbageløb til hus på trods af den ret markante fald i rørene? 

jeg kan dog ikke finde noget teori om at sandfangsbrønden blot vil løbe over, det er bare min egen umiddelbare vurdering.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det afhænger velsagtens af det dæksel du bruger til aandfangsbtønden?

Hvis det er et af dem der er drejet fast eller blot tungt af beton, så flyder den næppe over men giver tilbageløb

Hvis du har en gadebrøndsrist, så skal det nok løbe over

Silas skrev den 13-07-2019 20:29:42

Det afhænger velsagtens af det dæksel du bruger til aandfangsbtønden?

Hvis det er et af dem der er drejet fast eller blot tungt af beton, så flyder den næppe over men giver tilbageløb

Hvis du har en gadebrøndsrist, så skal det nok løbe over

 Planen er bare at have en åben rist på, den bliver skjult lige bagved en hæk, så den forbliver som sådan ikke synlig, så en gadebrøndsrist ala det her(billigst) https://www.lavprisvvs.dk/Afloeb-Kloak-Daeksler-Karme-Jemi-315-mm--Jemi-rund-fast-karm-med-rist-til-opfoeringsroer-paa-315-mm-Maks-belastning-1-5-ton-1000028174.html?gclid=EAIaIQobChMImc-i3cWy4wIVTJSyCh0uEAjqEAQYAyABEgJqmvD_BwE

Hvis brønden ligger godt under huset skal det nok virke.

Måske kunne man sætte et let hængslet låg på som vil modvirke blade etc men på op ved vandtryk nedefra

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis