Tagbrønd og fald på fladt tag

Hej. 

Jeg er ved at tegne mit skur / værksted som skal have et fladt tag med tagpap. 6x5 meter.

Det skal have et udtryk som billedet. 

1: Er der nogen som kan forklare mig hvordan jeg laver nedløbet fra tagbrønd.

Jeg tænker fint at der kan være et nedløb udvendigt på skuret, i den ene side. 

Fører jeg så blot et rør fra tagbrønd ned og ud igennem siden på skuret. 

Eller kører jeg det hele indvendigt i væggen igennem isoleringen? 


2:  Er der nogen som kan forklare lidt om at lave fald ned til 1 tagbrønd i den ene side af bygningen? Hvor meget og hvordan laves det bedst på 6x5 meter? 

Tak 





 Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at dine spær skal være 5 m og at du ca. skal have 8 spær, og 1 cm fald / m. 

Med så fint et hus ville jeg nok lade nedløb komme ned indvendig. Selv om tagbrønd sidder midt på kan røret godt gå ( med fald ) hen under taget hvis det er mere praktisk at have nedløb i et hjørne.

Man kan enten lave det med kiler over spær, eller ved at klodse spær op så de ligger skråt. 

Det er samme princip men jeg forklarer det med klodser under spær. Her er så højde i cm på klodser eller højde på kile over spær. Første kolonne den side hvor tagbrønd er placeret imellem  spær 4 og 5

                   .

Spær 1:        3               8

spær 2         2               7

spær 3        1                6

Spær 4        0                5

Spær 5        0                5

Spær 6        1                6

Spær 7        2                7

Spær 8        3                8

Så skal du have skurets højde så ydervæg går 2-3 cm over tagkrydsfiner på det højeste sted. Der sættes en trekantliste hvor tagplade og væg mødes. Så kan  tagpap brændes op på indersiden af ydervæggen. 






Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-07-2019 17:26:08

Jeg går ud fra at dine spær skal være 5 m og at du ca. skal have 8 spær, og 1 cm fald / m. 

Med så fint et hus ville jeg nok lade nedløb komme ned indvendig. Selv om tagbrønd sidder midt på kan røret godt gå ( med fald ) hen under taget hvis det er mere praktisk at have nedløb i et hjørne.

Man kan enten lave det med kiler over spær, eller ved at klodse spær op så de ligger skråt. 

Det er samme princip men jeg forklarer det med klodser under spær. Her er så højde i cm på klodser eller højde på kile over spær. Første kolonne den side hvor tagbrønd er placeret imellem  spær 4 og 5

                   .

Spær 1:        3               8

spær 2         2               7

spær 3        1                6

Spær 4        0                5

Spær 5        0                5

Spær 6        1                6

Spær 7        2                7

Spær 8        3                8

Så skal du have skurets højde så ydervæg går 2-3 cm over tagkrydsfiner på det højeste sted. Der sættes en trekantliste hvor tagplade og væg mødes. Så kan  tagpap brændes op på indersiden af ydervæggen. 


Tusinde tak Erik for den fine forklaring ! 

Hvis nu jeg gerne vil have nedløbet i hjørnet, kører jeg så røret igennem spærene eller reglarne i sidevæggen? 

Tak


 Vh.

Du kan sikkert ikke " få råd til" at køre dem igennem spær, Et 110 mm rør tager alt for meget af styrken. Det samme vil nok være tilfældet i lodrette vægge, men det kommer igen an på tykkelsen af vægge. Hvis du ikke generelt har højde nok i hele skuret til at det kan løbe under spær, så kan det jo inddækkes af en kasse i 1/2 delen af den ene side 

Men der er jo også mulighed for at det kan gå lodret ned midt på og så løbe hen i gulvet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-07-2019 18:34:24

Du kan sikkert ikke " få råd til" at køre dem igennem spær, Et 110 mm rør tager alt for meget af styrken. Det samme vil nok være tilfældet i lodrette vægge, men det kommer igen an på tykkelsen af vægge. Hvis du ikke generelt har højde nok i hele skuret til at det kan løbe under spær, så kan det jo inddækkes af en kasse i 1/2 delen af den ene side 

Men der er jo også mulighed for at det kan gå lodret ned midt på og så løbe hen i gulvet.

 Ok ja. 

Tror du at det er nødvendigt med 110mm nedløbsrør eller kan mindre gøre det? 


 Vh.

Nej der var jeg vist lidt for hurtig. Har lige været ude at måle på min carport. Der er 60 kvm og har 1 nedløb på 75 mm tagbrønd 70 mm  Det fungerer fint.

Jeg fandt lige Icopals tagguide. LINK. Det fremgår af den at der skal være et fald på 1:40 så du må lige korrigere min liste.

Det fremgår også at et 70 mm tagbrønd kan klare 90-130 kvm tagflade. Men der skal være 2 muligheder for vandafledning hvis den ene skulle stoppe til af blade. Det kan så laves med et overløb som er et rør ud af siden 50 mm over tagets laveste punkt. Sådan en har jeg ikke, og det har da resulteret i at hele tagfladen var fyldt med vand op til kanten. Det kan hurtig blive til 3-4 ekstra tons, men det holdt til det. På arbejde havde vi en tøbruds situation hvor alle tagbrønde på 800 kvm tag var tilstoppede af is. Det opdage vi da det begynde at trænge vand ind af ovenlysvinduer som har en højde på ca. 15 cm Nede fra tegnede jag skitse af afløbs placering og gik så op med støvler på og en skovl for at løsne op til tagbrønde og lave render til vandet. Der blev skyllet igennem.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 12-07-2019 19:33:37

Nej der var jeg vist lidt for hurtig. Har lige været ude at måle på min carport. Der er 60 kvm og har 1 nedløb på 75 mm ( normal plast nedløbsrør ) Det fungerer fint.

 Mange tak igen Erik ! 


 Vh.

Tror du man kan lave tagbrønden i hjørnet? Altså lave fald på spær hele. 


 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis