Som grafiker er jeg særdeles fortrolig med serigrafi som bruges til trykning af transfer, og har lavet flere forskellige transfer bl.a. til logoet på tanken ved restaurering af engelske motorcykler fra 20'erne for nogle venner.
De blev faktisk så naturtro at jeg fik forespørgsler fra både England og USA. Det er forarbejdet med affotografering, rentregning, farveseperation og fremstilling af stencil der er tidskrævende.
Serigraf har jeg arbejdet med siden jeg var knægt, da min far også var grafiker - jeg er faktisk opvokset med de grafiske processer lige så længe jeg kan huske.
Selve trykprocessen går hurtigt, så det var heldig at jeg lavede et større oplag.
Det er samme type vådtransfer der var brugt til den SINGER symaskine jeg så i genbrugsbutikken.
Der skelnes mellem tør- og vådtransfer. Tørtransfer trykkes spejlvendt på bærepapir afsluttende med limen.
Vådtransfer trykkes retvendt på limen efter den er tør. Limen trykkes i begge tilfælde også i serigrafi.
Det er let at se forskel - det er kun tørtransfer hvor limen går til kant. Limen på vådtransfer er en anelse større end motivet. Det skyldes risikoen for farveafslag ved overførelsen.